Nyelvtanulás
95-96. foglalkozás (2019. 10. 11., 2019. 10. 18.)
Néhány még felmerült kérdés megválaszolása után közösen értékeltük az elmúlt kétéves programot. A tanulók elmondták tapasztalataikat, észrevételeiket.
Úgy érzik jól tették, hogy jelentkeztek angol foglalkozásra annak ellenére, hogy ez megnehezítette számukra a tanévet, viszont hasznos dolgokat tanultak, bátrabban használják a nyelvet.
Örültek, hogy nem volt osztályozás így nem izgultak annyira, mint órákon.
Többnyire jó hangulatban teletek a foglalkozások.
Minden kedvenc játékukat újra játszottuk, sokat nevettünk.
Tanulói vélemények:
Rengeteg jó dolgot tanultunk ezen a kétéves programon, sok nehézséggel néztünk szembe, de társaink és tanárnő segítségével leküzdöttünk minden akadályt.
Ötletes játékok, illetve foglalkozásokon vettünk részt a két év során, mindannyian sokat fejlődtünk.
Eleinte voltak nehézségeink, de a végére belerázódtunk rendesen.
93-94. foglalkozás (2019. 09. 27., 2019. 10. 04.)
Szópárbajjal kezdtünk, majd párokat alkottunk és gyakoroltuk a térképen való tájékozódást úgy, hogy útbaigazítást adtak egymásnak a gyerekek, amit követni kellett a térképen.
Összekevert mondatokból alkottak valós párbeszédeket és gyakorolták szintén párokban.
Szituációs kártyák segítségével játszottak el különböző jelenteket az eddig tanult témakörökhöz kapcsolódóan.
Volt vásárlás, időjárásjelentés és útbaigazítás kérés- és adás, valamint képleírás és rövid történetalkotás is.
A gyerekek egymást segítették, támogatták. Igyekeztek minden feladatot megoldani.
Tanulói vélemény:
Nagyon tetszett a szópárbaj, illetve a térképen való tájékozódás, úgy érdekes volt, hogy a párunknak adtunk utasításokat.
A rövid történetalkotás eleinte nehéznek tűnt, de segített tanárnő illetve a társaink is.
A vásárlással nem volt különösebb gondunk.
91-92. foglalkozás (2019. 09. 06., 2019. 09. 13.)
A foglalkozáson új ismeretet sajátítottak el a tanulók. Részletesen átnéztük a közlekedés legfontosabb kifejezéseit, igéit. Először közös mozgással gyakoroltunk, majd a teremben kialakított pályán vezették végig egymást utasításokat adva.
Később ugyanezt kipróbáltuk bekötött szemmel is. A tanulók aktívan részt vettek az órai munkában.
Óra elején kis mozgással kezdtünk, egymásnak adott utasításokat kellett végrehajtaniuk.
Ezt követően meghallgattunk egy párbeszédet, majd kigyűjtöttük az útbaigazítás kéréshez és útbaigazítás adáshoz fontos kifejezéseket, mondatokat.
Térkép segítségével egymásnak írtak le útvonalakat, amit a párjuknak követni kellett. Meglepő volt milyen sokan nem tudnak tájékozódni egy térképen.
Végül összeállítottunk egy párbeszédet, amit könnyen változtathatnak, ha kell.
Tanulói vélemény: Nagyon fontosnak tartom ezt a témát, mert már előfordult velem, hogy megállítottak az utcán és nem tudtam elmondani hogyan lehet eljutni bárhová a városban.
89-90. foglalkozás (2019. 08. 24., 2019. 08. 31.)
Még ma is a feltételes mondatokat gyakoroltuk. Arról álmodoztunk mit tennénk, ha ... .
Mondatlánc játékkal bővítettük tudásukat, erősítettük emlékezetüket és összefüggéseket figyeltünk meg.
If I had more money, I would traval to London. If I travelled to London, I would visit the Tower.......
Tanulói vélemény: Nagyon összetett feladat volt, én csak figyeltem a többieket.
A tanulók képeken, rövid videókon mutatták be hol nyaraltak. Kisebb csoportokban beszélgettek nyári élményeikről. Jó lehetőség volt a múlt idők gyakorlására.
Megkértem őket, hogy javítsák egymás hibáit, így nagyon figyelniük kellett egymásra.
Tanulói vélemény:
Sokkal rosszabbul esett, hogy egy társam javította ki a hibámat, mintha tanárnő tette volna.
Tetszettek a videók amiket megnéztünk, nagyszerű videókat készítettek társaink.
87-88. foglalkozás (2019. 07. 06., 2019. 07. 13.)
Néhány szabadon választott játék után kötetlen beszélgetés zajlott arról, hogy ki hol fogja tölteni a nyarat és mit fog csinálni a szünetben.
Beszélgetés előtt leírtak néhány kérdést, amivel színesebbé és gördülékenyebbé tettük a társalgást.
Az óra elején meg hallgattunk egy történetet egy kisfiúról, aki arról beszélt mit tenne, ha lehetősége lenne beutaznia a világot. Közben jegyzetet készítettek, majd ez alapján közösen összeraktuk a történetét.
A kis történet után már könnyebben tudtak saját terveikről, álmaikról beszélni. Feladatlapon gyakoroltuk a feltételes mondatok használatát.
Tanulói vélemény:
Csak nyelvtannal ne kellene foglalkozni. Beszélgetni szeretek.
Nagyon jó volt beszélgetni a többiekkel, jól megértettük egymást.
A nyelvtan az kissé megterhelő volt számomra, a szabadon választott játékok jobban tetszettek.
85-86. foglalkozás (2019. 06. 22., 2019. 06. 29. )
Nagyon széles körű szókinccsel rendelkeznek ebben a témakörben, ezért igen érdekes jelenetek is megjelentek az Activity során.
A foglalkozás során arra fektettük leginkább a hangsúlyt, hogy rögzüljön melyik tevékenység típust melyik igével fejezzük ki. Csoportosítottunk, majd képekről mondatokat alkottunk.
Ki mit szeret csinálni nyáron? Kétféle módon is alkottunk mondatokat, érzékeltetve azt is, mennyire kedvelünk valamilyen cselekvést. ( I'm into sports / I'm into doing sports...)
Tanulói vélemény: Már megint egy kedvemre való óra volt.
A foglalkozás célja az önálló szövegfeldolgozás volt. A régebbi országos nyelvi mérés feladatsorai közül választottunk ki egyet és azt oldották meg. Volt benne hallott szövegértési rész is.
Az eredmények változók voltak attól függően ki mennyi ideje tanulja az angolt.
83-84. foglalkozás (2019. 06. 08., 2019. 06. 15.)
A foglalkozás elején egymással szemben álltak a gyerekek és felváltva mondtak egymásnak különböző időjárási tényezőket, amihez megfelelő cselekvést kellett párosítani. Aki nem tudott mondani, kiesett a játékból.
Ezután 2 vagy 3-as csoportokat alkottunk és egy- egy jelenetet játszottak el, amiről a többiek mondatokat mondtak az egyszerű jövő időt használva. ( If the weather is good at the weekend, they will....)
Tanulói vélemény: Érdekes volt az új játék és ötletesek voltak a jelenetek.
Egy teljesen ismeretlen anyaggal találkoztak ezen az órán, a feltételes mondatokkal. Egy ppt, segítségével végig követtük a nyelvtani változásokat. Viszonylag könnyen megértették, mert az mondat szerkezettel már tisztában voltak, mivel az előre jelzéseknél már használtuk.
Gyakorlásként félmondatokat írtak a tanulók, melyeket ki kellett egészíteni egy oda illő másik félmondattal. Először a feltételes résszel kezdtünk, majd kipróbáltuk a főmondattal kezdve is.
Hangman játékkal zártuk az órát, de most teljes mondatot kellett kitalálniuk a gyerekeknek.
Tanulói vélemény: Nekem egyáltalán nem volt könnyű megérteni azt a mondatfajtát, mert nagyon eltér a magyartól.
81-82. foglalkozás (2019. 05. 31., 2019. 06. 01.)
Szópárbaj játékkal indítottunk, kimondottan szabadidős tevékenységekre, sportokra koncentráltunk.
Megbeszéltük az egyszerű jövő idő újabb használati módját - jóslás ( what will happen to me....), ezzel előkészültünk a feltételes mondatokra is.
Előkészítettünk kis mondatkártyákat, amire a gyerekek lehetséges eseményeket írtak fel, amelyeket a jóslás/varázslás játék során használtunk fel. Mindenki számára szórakoztató feladat volt.
Tanulói vélemények: Egyszerű volt a feladat, könnyű volt mondatokat alkotni, de legjobban a mulatságos jóslatok tetszettek.
Ezen a foglalkozáson a gyerekek önálló munkavégzésén volt a hangsúly. Részletes időjárás jelentést készítettek, amit meg tanultak és végül előadták a többieknek. Időjárás térképet, szótárt használhattak munkájukhoz.
Jó lehetőség volt az égtájak és elhelyezkedések gyakorlására is.
Tanulói vélemény: Nehéz volt a gondolataimat angolul megfogalmazni, de sokkal könnyebben alkottam mondatokat, mint a program kezdetén.
79-80. foglalkozás (2019. 05.10., 2019. 05. 24.)
Memória játékkal indítottuk az órát. Nehezítésként mondatokat kellett képekkel párosítani. A foglalkozás központi része egy időjárás jelentés meghallgatása és ez alapján önálló jegyzetkésztés volt. Rövidítéseket alkalmaztunk, táblázatba rendeztünk és lényegkiemelést végeztünk.
Végül megbeszéltük, hogy a jegyzeteket hogyan tudjuk mondatokká visszaalkotni. Ez bizony nagy kihívásnak bizonyult. Nem értették, miért van erre szükség. Úgy gondolják elég, ha megértik, miről szól a szöveg.
Tanulói vélemény: Rengeteget írtunk a mai foglalkozáson. Örültem, hogy sok részletet megértettem, de a mondatba helyezés már nem ment.
Egy nyelvtani táblázat segítségével átismételtük az egyszerű jövő idő képzését és használatának szabályait. Feladatlapon, önálló munkában gyakorolták az igeidőt.
Időjárási adatok segítségével előrejelzéseket alkottunk. Ezt követően kisebb csoportokban gyakoroltuk a kérdésfeltevést és válaszadást képek segítségével. A csoportokat úgy alakítottuk ki, hogy mindenhova kerüljenek bátortalanabbak is, így a játék vége felé már ők is sikeresen válaszolgattak.
Tanulói vélemény: Eddig nem volt sok sikerélményem, nem szívesen beszélek mások előtt angolul, de a csoportban meg mertem szólalni én is.
77-78. foglalkozás (2019. 04. 25., 2019. 05. 03.)
Az időjárás témakörét már nagyon várták a gyerekek. Egy prezentációval megismerkedtünk az alapvető időjárási tényezők szimbólumaival, majd táblázatot készítettünk annak megfigyelésére hogyan tudunk új szavakat alkotni az alap kifejezésekből. Főnevekből alkottunk mellékneveket, majd cselekvéseket.
Végül elbeszélgettünk a napi időjárásról.
Tanulói vélemény: Talán ez volt eddig a legkönnyebb tananyag.
Szólánc játékkal kezdtük az órát. Szeretjük, mert jól szinten tartja a tanulók szókincsét és szeretnek versengeni is.
Az időjárásról beszélgettünk, a különböző évszakokhoz és égtájakhoz kötődően is, így felelevenítettük az országokat, földrészeket is. Mondatokat alkottak képekhez kötődően az időjárásról és megindokolták miért szeretik az adott évszakot.
Feladatlapok segítségével gyakoroltuk a folyamatos jelen időt is.
Tanulói vélemény: Nehezen ment az időjárásról úgy beszélni, hogy különböző típusú mondatokat kellett használni. Igen összetett feladat volt.
75-76. foglalkozás (2019.04.04., 2019.04.12.)
Az órát szópárbajjal kezdtük, majd átismételtük a nyelvtani ismereteket. Új anyagként a folyamatos és egyszerű múlt időhöz kapcsolódó kötőszavakat tanultuk meg. Interneten található feladatlapok segítségével gyakoroltuk használatukat.
A foglalkozás végén rövid történetet alkottunk a mondatstaféta játékkal. A játék lényege, hogy mindenki csak egy mondattal egészíti ki a történetet és így hozunk létre egy szöveget.
Nem ment könnyen, de megküzdöttek a feladattal.
Tanulói vélemény: A történetalkotás nehéz volt, mert vissza kellett emlékezni a korábban elhangzott mondatokra is.
A Boney-M Calendar dalával indult a foglalkozás. Ezzel jó hangulatot teremtettünk.
Az óra anyaga nagyrészt már ismert volt a tanulók között, de az írásukat még gyakorolni kellett. Szókártyák segítségével csoportosítottuk a szavakat, majd mondatba foglaltuk őket.
Interneten önállóan kerestek feladatokat ennek gyakorlására.
A sorszámokat használva quiz feladatsorokat készítettek és tesztelték egymás tudását.
Tanulói vélemény: hangulatos és könnyű óra volt. Többször is hallgathatnánk zenét.
73-74. foglalkozás (2019.03.22., 2019.03.29.)
A Szólánc az egyik kedvenc játékuk. Itt látszik, hogy egész jó szókinccsel rendelkeznek, csak nehezen hasznosítják ezt a tudást az órákon.
A Folyamatos múlt időt gyakoroltuk a foglalkozáson. Az igeidőre jellemző kifejezéseket és helyesírási szabályokat idéztünk fel.
Egy-egy jelenetet kellett elképzelniük és részletesen leírniuk, mintha egy filmben lennénk.
Végül mindenki próbára tehette emlékezőtehetségét, mert le kellett írniuk ki, mit játszott el. A győztes mindenre tökéletesen emlékezett.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Azt imádom, amikor én játszok el egy jelenetet. A nyelvtan annyira nem megy.
- tanuló: Én nyertem meg a memória játékot. Nagyon büszke voltam magamra.
A témakör zárásaként mindenki elkészített egy rövid történetet, melyet sok jelenet leírással tett színesebbé.
A többnyire önálló munkát megelőzően megbeszéltük a szövegösszetartó szavakat, kifejezéseket. Példákat kerestünk ezekre a könnyített olvasmányukban, majd egyedül is alkottak ilyen összetett mondatokat.
Óra végén, aki akarta felolvashatta a történetét. Sok kiváló fogalmazás készült.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Nagy kihívás volt, de úgy gondolom egész jó mondatokat alkottam.
2. tanuló: Sajnos nekem még nem megy, nem sikerül hibátlan mondatokat írnom.
71-72. foglalkozás (2019. 03.08., 2019.03.14.)
Teljesen új nyelvtani anyaggal ismerkedtünk ezen a foglalkozáson. A szabályok és a mondat szerkezet megismerése után közösen oldottunk meg feladatokat.
Mondatokat alkottunk a különböző lehetőségekhez, majd képeket néztünk meg ( memory) és emlékezetből kellett elmondaniuk ki mit csinált az adott jelenetben.
Óra végén a tanulók activity segítségével szintén ilyen feladatokat oldottak meg.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Számomra az volt a legjobb, hogy tudtam segíteni másoknak.
- tanuló: Nehéz volt ez a nap.
Könnyített olvasmányban kerestek példákat a folyamatos múlt idő használatára az óra elején. Megvitattuk a különböző használati lehetőségeket.
Feladatlapok segítségével sokat gyakoroltuk a mondatokat.
A legnagyobb kihívást a két múlt idő megkülönböztetése okozta.
Ezután különböző jeleneteket játszottak el, amit a háttal ülő társaik nem láthattak, így találgatniuk kellett mit csináltak a többiek. Ez a feladat hasznos volt a kérdésfeltevés, és a rövid válaszok gyakorlására.
69-70. foglalkozás (2019.02.22., 2019.03.01.)
A névmásokat gyakoroltuk ezen a foglalkozáson.
A személyes, birtokos névmások és a tárgyas alakok mondatban betöltött szerepe nagyon fontos. Különös hangsúlyt fektettünk a tárgyas alakok használatára elöljárós kifejezésekben ( with, without, about, for from). Gyors, ' Villám-válasz' játék segítségével rögzítettük tudásukat.
Tanulói vélemények:
- igen hasznos volt ez az óra, mert a csoportosítás miatt jobban átlátták használatukat a mondaton belül.
Szólánc játékkal kezdtük az órát, majd a leggyakoribb igékkel alkottunk kifejezéseket szintén játékos formában.
Az előző foglakozáson megtanult vásárlási beszélgetést át ültettük a valóságba. Kis boltot rendeztünk be valós élelmiszerekkel, dolgokkal és a tanulók vásárolhattak kedvükre.
Voltak eladók és vásárlók.
Memória játékkal zártuk a foglalkozást.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Kedvemre valók az ilyen jellegű feladatok.
- tanuló: Büszke vagyok magamra, hibátlanul oldottam meg a feladatokat.
67-68. foglalkozás (2019.02.08., 2019.02.15.)
Gyakorlásra került sor a mai órán. Sok ismeretet vettünk át mostanáig, ezért ma megpróbáltuk rendszerezni és elmélyíteni az eddig tanultakat.
Játszottunk, fordítási feladatokat oldottunk meg és felmérő feladatlapot töltöttek ki a tanulók.
Óra végén megbeszéltük a megoldásokat és mindenki megtudhatta milyen szinten sajátította el az eddig tanultakat.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Nem szeretek felméréseket írni, de ez most nagyon jól sikerült. Úgy érzem megérte beiratkozni erre a szakköre.
- tanuló: Én is úgy gondolom, hogy sokat segítenek ezek a foglalkozások.
Ez óra igencsak játékosra sikeredett. Először cselekvő igéket gyűjtött mindenki, mégpedig adott kezdőbetűhöz fél perc alatt ki tud többet írni. Annyira belejöttek a versenybe, alig akarták abbahagyni.
A képesség kifejezése ( can, can't ) az egyik kedvenc mondat típus a gyerekek körében, mert egyszerű a mondat szerkezete és szívesen mondják el ki mire képes. Játékos formában, körben ülve gyakoroltunk. Székfoglaló jellegű játék, mert azok, akik ugyan azt tudják, amit a középen álló társuk, helyet cserélnek.
Kicsit nehezebb volt megérteniük más használati formáját, de kitartóan próbálkoztunk.
Óra végén - memoriterként - megpróbáltak minél többet elmondani társaik képességéiről.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Az eddigi legjobb óra. Bárcsak mindig játszanánk.
- tanuló: Szerintem ezek a feladatok jól fejlesztik a memóriát. Élveztem az órát.
65-66. foglalkozás (2019.01.24., 2019.02.01.)
Szövegértési feladatokat oldottunk meg internetes hanganyag segítségével. A feladatlapok igaz-hamis állításokat, kiegészítős feladatokat és egy bevásárlás összekevert sorait tartalmazta.
Ellenőrzés után párokban gyakorolták a dialógusokat.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Imádom ezeket feladatokat, örülök, hogy jól meghallom a kellő információkat.
- tanuló: Ez a rémálmom. Szinte semmit sem értek a szövegekből.
A névmásokat gyakoroltuk ezen a foglalkozáson, különös figyelmet fordítottunk a szókapcsolatokra.
Óra elején villám válasz játékkal begyakoroltuk a kifejezéseket, majd interneten kerestünk feladatokat, hogy gyakorolhassák a használatukat. Sokaknak ez volt az első alkalom, hogy itt oldjanak meg feladatokat.
A lassabban haladókkal közösen dolgoztunk, az ügyesebbek pedig önállóan oldották meg a feladatokat.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Otthon is fogom használni mostantól az internetet, hogy gyakoroljak.
- tanuló: Sajnos még mindig keverem a névmásokat.
63-64. foglalkozás (2019.01.10., 2019.01.17.)
Villám válasz játékkal indítottuk az órát. A megszámlálhatóság mindig sok vitára ad alkalmat, most sem volt ez másként. A szavak szétválogatása során sokszor került sor külön magyarázatra.
Egy PPT segítségével megfigyeltük a some/any használatát, majd feladatlapokon önállóan oldottak meg különböző nehézségű feladatokat.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Érdekesnek tartom, hogy mennyi különbség van a magyar és az angol nyelv között.
2. tanuló: Már megint sokat írtunk, nem kedvelem az írásbeli feladatokat.
Tovább bővítettük a megszámlálható főnevekkel kapcsolatos tudni valókat, különös tekintettel a kérdőszavak megválasztására.
Bevásárló listákat állítottak össze és ezek segítségével rövid vásárlós beszélgetéseket játszottak el.
Különböző mértékegységekkel is megismerkedtünk ezen a foglalkozáson.
Tanulói vélemény:
Nem lesz könnyű megjegyezni a sok -sok különbséget.
61-62. foglalkozás(2018.12.28., 2019.01.03.)
A foglalkozás célja a szótár használat gyakorlása volt. Sok tanuló először fogott kezébe nyomtatott szótárt. Inkább az online szótárakat használják a minden napokban, bár belátják, hogy ezek sokszor nem nyújtanak megfelelő információt számukra.
Először a szótár legfontosabb információkat tartalmazó részeit néztük meg - kiejtés, többes számú, vagy múlt idejű alakok, jelentések, stb. -, majd szókereső versenyt rendeztünk. Ez a feladat sok kitartást és türelmet igényelt.
Később az online szótárak előnyeit is megnéztük, különös tekintettel a kiejtésük segítésésben.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: A szótár használat nem tetszik, de a játék jó volt.
2. tanuló: Eddig csak online szótárt használtam, de belátom, nem tartalmaz annyi információt. De kell az nekem?
Sajnos, pontosan emiatt nem használják eleget a gyerekek a szótárakat; azt mondják, sok idejüket veszi el.
Már nagyon várták ezt a témakört. Nagy szókinccsel rendelkeztek, amit rendszereztünk és tovább bővítettük online szótár segítségével.
Beszélgettünk az egészséges és egészségtelen ételekről, valamint étkezési szokásaikról, ami jó gyakorlást biztosított a gyakoriságot kifejező szavak átismétlésre.
Zárásul 'Last man standing ' játékra szavaztak a gyerekek.
Tanulói vélemények:
Lehet, hogy a nyomtatott szótárak több információt tartalmaznak, nekem akkor is az online szótár a kedvencem.
59-60. foglalkozás (2018.12.13., 2018.12.20.)
Rövid ismétlés után teljesen önállóan kellett képleírást készíteniük az eddig tanultak felhasználásával. A legügyesebbeket óra végén meghallgattuk.
Akik kicsit bizonytalanok voltak segítséget kérhettek egyik társuktól.
Tanulói vélemények:
Fárasztó feladat volt, nagyon kellett koncentrálni, szerencse, hogy lehetett segítséget kérni.
Közel az ünnep, ezért ezen a foglalkozáson a karácsonnyal foglalkoztunk. Rövid film- bejátszást néztünk meg egy angol család ünnepi készülődéséről.
Különbségeket gyűjtöttünk a magyar és angol karácsonyi szokások között egy vicces feladatlap segítségével.
Végül karácsonyi dalokat tanultunk és énekeltünk.
Tanulói vélemények:
· tanuló: Már nagyon várom az ünnepet. Élvezetesek voltak a játékos feladatok.
- tanuló: Szívesen hallok történeteket más emberek kultúrájáról. Szeretnék egy karácsonyt külföldön tölteni.
57-58. foglalkozás (2018.11.29., 2018.12.06.)
Szólánc játékkal indítottuk a foglalkozást, ami mindig kedvence a gyerekeknek, szeretnek versenyezni egymással és a memóriájukat is jól fejleszti.
Később csoportokat alkottunk, ahol igéket válogattak aszerint, hogy rendhagyó vagy hagyományos múlt idejű-e.
Ezeket az igéket később történet elmeséléséhez használták fel. Rövid szövegüket szívesen osztották meg a többi csoporttal.
Tanulói vélemény:
Máskor is szívesen dolgozom csoportban, egyedül nehezebb lett volna mindkét feladat.
Hangos olvasással kezdtük a foglalkozást. Egyre bátrabban olvasnak és szebben ejtik ki a szavakat a gyerekek.
Mindenki választott magának egy állat szereplőt a történetből, tulajdonságokat gyűjtöttek szótárból, majd leírást készítettek róluk.
A foglalkozás végén a legjobbakat felolvasták.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Már unom a sok olvasást. Beszélgetni szeretnék.
- tanuló: Én már el is olvastam a könyvet.
55-56. foglalkozás (2018.11.15., 2018.11.22.)
Közlekedési eszközök kitalálása barchoba játék keretében, kérdés alkotás gyakorlása.
Fontosabb elöljáró szavak a közlekedési eszközökkel, jegyvásárlás, érdeklődés az úticél iránt.
A gyerekek rövid párbeszédeket állítottak össze a megadott kifejezésekkel és párokban el is játszották ezeket.
Önálló munka: kedvenc városom
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Már jól megy a kérdezés, nem keverem össze a mondatokat. Ki tudtam találni sok állatot.
2. tanuló: A mai órán a mi munkánk sikerült a legjobban. Nagyon örültem.
Ezen a foglalkozáson továbbra is a szituációs mondatok használatára, megkülönböztetésére fektettünk hangsúlyt.
A kérdőmondatok alkotása mindig nehéz feladat, ezért az eldöntendő- és a konkrét kérdések képzése volt a középpontban a mai órán. Feladatlapok segítségével gyakoroltunk, majd párbeszédes formában is használtuk az igéket.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Kissé vontatott volt az óra, nem szeretek nyelvtani feladatokkal foglalkozni.
2. tanuló: Úgy érzem végre megértettem a különbséget az elöljáró szavak között. Remélem nem is felejtem el.
53-54. foglalkozás (2018.11.01., 2018.11.08.)
Választott könnyített olvasmányukból egy részletet fordítottak le nyomtatott szótár segítségével.
Első olvasás alkalmával kiválasztották az ismeretlen szavakat, és először a szövegkörnyezetből próbálták kitalálni a jelentésüket, majd kikeresték a pontos jelentéseket is. Végül leírták a fordítást a füzetükbe, ügyelve a szép, magyaros fordításra.
Kettős célunk volt ezen a foglalkozáson; először is, hogy lássák, nem kell minden szót pontosan tudnunk ahhoz megértsük a szöveget, azonban, ha fordítanunk kell nem hiányozhat mellőlünk a szótár.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Nagyon fárasztó volt a mai óra.
- tanuló: Szerintem is nehéz óra volt, tanárnő bonyolult szöveget választott nekünk.
Közlekedési eszközöket gyűjtöttünk és csoportosítottunk, fajtájuk, jellegzetes tulajdonságaik szerint.
Megbeszéltük a megfelelő mondat típusokat, amiket a leírásnál használni lehet. Különös figyelmet fordítottunk a kérdések alkotására.
Rövid jellemzéseket írtak a gyerekek párban egy-egy állatról, ami alapján a többi csoport megpróbálta kitalálni melyik állatról van szó.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Szeretek párban dolgozni, jó megbeszélni valakivel mit gondolok.
2. tanuló: A legjobb az volt, hogy segíteni tudtam azok munkáját, akiknek nehezebben ment a feladat.
51-52. foglalkozás (2018. 10.18., 2018.10.25.)
A foglalkozás elején játékos formában szókincsüket mértem fel. A ' Word-chain ' game nagy kedvenc, versenyszellemük megmutatkozik.
Ezen a foglalkozáson továbbra is a fordítás volt előtérben. Rövid részleteket választottak a könyvből és mindenki önállóan fordította le a szöveget. Az önálló munka után párokban megbeszélték munkájukat, segítettek egymásnak a problémákban, majd közösen is átnéztük, hogyan sikerült megoldani a feladatot.
Ezután kis ellenőrző feladatlap segítségével angolul és is felmértem szövegértésüket.
Zárásként felolvasták egymásnak a szövegrészleteket.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: fordítás mindig nehézséget okoz nekem, jó hogy voltak, akik segíttettek a mondat alkotásban.
- 2. tanuló: Elhatároztam, hogy végég olvasom az egész könyvet, biztató, hogy szótár nélkül is értem a leírtakat.
Örültek, mert sokkal gördülékenyebben ment az olvasás, mint első alkalommal.
Az olvasás és szövegértés után a nyelvtani alapokat is felmértük. Mondatokat kellett alkotniuk a szavak helyes sorrendbe állításával.
A mondat szerkezetét néztük meg ( alany -állítmány szoros kapcsolatát ), és a főbb igék jellegzetességét ( létige és cselekvő igék ). Mondatokat alakítottunk át kérdő és tagadó mondattá.
Az eldöntendő kérdésekre adható rövid válaszokat pármunkában gyakoroltuk ( do/ does). Ezt a részt mindig nagyon kedvelik, mert önállóan használhatják a nyelvet.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: A nyelvtannal nem volt gond, de nem szívesen szólaltam meg. Félek kinevetnek, ha hibázom.
2. tanuló
49-50. foglalkozás (2018.10.04., 2018.10.11.)
Tovább folytattuk ismereteik felelevenítését ezen a foglalkozáson. Az országok, nemzetiségek gyakorlása után párokban rövid beszélgetésben összefoglaltuk az eddig átismételt anyagot.
Rövid részletek olvasása után elmondták a szöveg lényegét. Ebben igen ügyesnek bizonyultak, de később a fordítás során, már több hibát vétettek.
Tanulói vélemények:
Én már olvastam a könyvet, értettem is, de hangosan olvasni egészen más. Többen mondták, hogy még nem olvastak idegen nyelvű könyvet és igen ijesztő volt ez a feladat.
Eddigi ismereteiket felhasználva interjút készítettek társaikkal. Szívesen dolgoznak párokban. A bemelegítő feladat után bővítettük a kérdőszavak ismeretét, megnéztük hogyan alkothatnak újabbakat (pl. a What és How kérdőszavakkal).
Az eldöntendő kérdéseket kiegészítettük konkrét kérdésekké és megfigyeltük az összefüggéseket.
Végül memóriafejlesztő játékkal zártuk az órát.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Számomra elég nehéz a kérdések alkotása, mindig kihagyok valamit.
tanuló: Nekem ezek a bevezető órák nagyon egyszerűek, már várok valami új anyagot
47-48. foglalkozás: (2018.09.20., 2018. 09. 27.)
Helyhatározó szavak felelevenítése, újabbak tanulása, mondatban való elhelyezésük volt az óra feladata. Meglepően sokat ismertek már a tanulók, viszont szószerkezetben használva már adódtak problémák.
Megbeszéltük a két legfontosabb képleírást segítő mondatkezdés- there's a/ are és I can see... használatát.
Képről mondatokat alkottunk, majd játékkal fejeztük be az órát - társaik mondatai alapján a gyerekeknek meg kellett találniuk dolgokat a nagy képen. Aki gyorsabb volt pontot gyűjtött csapatának.
Tanulói vélemények:
- tanuló: Imádtam ez az órát, ebben jó vagyok.
- tanuló: Szerintem is változatos volt, sok újat tanultam, jól szórakoztam.
Helyhatározók gyakorlásával kezdtünk játékos formában a foglalkozást. Mondatalkotás gyakorlása - különös tekintettel a there's/ there are és az I can see..kifejezésekre volt a cél.
Először a helyszínen kirakott tárgyakról alkottak mondatokat, majd mindenki egy képet jellemzett. Itt meghatároztuk az előtér/háttér/ jobb-bal oldal fogalmát, és próbáltuk a lehető legpontosabb helymeghatározást leírni.
Hide-and-seek játékkal zártuk az órát.
Tanulói vélemények:
- tanuló: A helyhatározást mindig is szerettem Nagyon jó volt az óra.
- tanuló: A képleíráshoz adott segítséget nagyon fontosnak tartottam.
45-46.foglakozás (2018.09.06)
Minden tanuló elmondott olyan információkat magáról, melyeket angolul saját szintjén meg tudott fogalmazni. A többiek kérdéseket tettek fel - több-kevesebb hibával. Többnyire érdeklődőek voltak, bár gyakran bizonytalanok.
A cél a nyelv használata volt, nem a hibák javítása. Ezzel majd a későbbiekben foglalkozunk.
Az óra végére már feloldódott a társaság.
Tanulói vélemény: örülnek, hogy beszélhetnek, mert tanítási órán kevesebb lehetőségük van rá.
A nyári élmények alapján közösen összeállítottunk egy helyeket és épületeket tartalmazó listát.
A foglalkozást tanár által irányított beszélgetéssel kezdtük, majd felelevenítettük a leggyakrabban használt kifejezéseket is. (nagyon élvezték a játékos feladatokat )
Térképen mutatták be, helyezték el egy város épületeit.
Ezt követően feladatlap segítségével a nyelvtani tudásukat mértem fel. Sajnos nagy hiányosságokat fedeztem fel. Ellenőrzéskor saját hibáikat meg kellett próbálniuk kijavítani, sokszor derült ki, hogy csak figyelmetlenségük miatt tévedtek.
Tanulói vélemény:
A mai beszélgetés egyszerű volt, szívesen segítek a kezdőknek és imádom a játékokat. Ugyanakkor volt, aki megijedt hiányos ismeretei miatt.
43-44. foglalkozás (2018.08.24., 2018.08.31.)
A gyerekek kérésére ismétlő órát tartottunk. Az eddig átnézett nyelvtannal kapcsolatban felmerült gondjaikat beszéltük meg. Olyan feladatokat oldottunk meg, amelyekben, a tanult információk együttesen szerepeltek.
Az óra végére elfáradtak, sokan elkeseredtek a sok hibától, amit még mindig vétettek, ezért játékkal zártunk. Hangman- abc gyakorlásra jó, Szólánc -igazán hasznos szókincsfejlesztéshez.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Mi kértük a gyakorlást, de a játékok nélkül igen fárasztó lett volna.
A mai foglalkozáson, már csak játékos feladatokat oldottunk meg. Összegyűjtöttem kedvenc játékaikat és ezek segítségével ismételtünk még egy kicsit.
Év elejéhez képest jól látható fejlődésük a kommunikációs képesség területén, de jobban figyelnek nyelvtani hibáikra, javítják egymást.
Azt mondják, jó volt egy kicsit rendszerezni a szabályokat, ismételni.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Nagyon örültünk, hogy a mai óra kicsit lazább volt.
41-42. foglalkozás (2018.08.10., 2018.08.17.)
A foglalkozáson az Egyszerű jövő időt ismételtük át. A gyerekek megjósolták egymásnak a jövőt, majd saját magukról mondták el, mit gondolnak, mi lesz belőlük 10-15 év múlva.
'What does the future hold for me?'- szókártyák segítségével ( amit ők készítettek és véletlenszerűen kihúztak) jósoltak egymásnak vicces jövőt.
A 'Will' különleges használatát is megbeszéltük ( segítség felajánlása, hirtelen hozott döntés ). Feladatlapokat oldottak meg az óra végén.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: teljesen új dolgot tanultunk ezen a foglalkozáson. A jövő időt még nem ismertem. Nem tűnik nagyon nehéznek.
- 2. tanuló: Ez az egyik kedvenc igeidőm.
Szókincs gyakorlása: ki tud több szót előre megadott témakörökhöz egy perc alatt egy adott betűvel felsorolni. A játék sikeres volt, legalább 6-8 kört kellett játszani.
A jövő idő másik formáját beszéltük meg - GOING TO -, ahol előre eltervezett cselekvésekről beszélgettünk. Párokban kifaggatták egymást arról, kinek milyen tervei vannak a hétvégére, a nyárra. Ezután összefoglalták írásban is, amit a társaiktól megtudtak a terveikről.
Gyakori hiba, hogy a létigét kifelejtik a mondatokból, annyira a 'going to'-ra koncentrálnak.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: A játék tetszett, de már nem értem a jövő időt. A múlt órán még egyszerűnek tűnt.
- 2. tanuló: Számomra nagyon hasznos volt a gyakorlás, mindig kihagyom a létigét a mondatokból.
39-40. foglalkozás (2018.07.27., 2018.08.03.)
Közösen, körben ülve, egy történetet kellet elmesélniük, amihez a kulcsszavakat előre megbeszéltük. A történetet a kevesebb ismerettel rendelkezők kezdték, mert egyre hosszabbá vált a mese és ezt még nem tudták követni. A végére ők is elfáradtak, már nem bírtak visszaemlékezni mindenre, ami korábban elhangzott. Legközelebb két kisebb csoportban fogjuk ezt a játékot játszani.
Levezetésként egy kis hallott szövegértést végeztünk, ahol egy dalszöveget kellett kiegészíteniük.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Szerencse, hogy mi kezdtük a történetet.
- 2. tanuló: A dalszöveg-kiegészítés kedvemre való volt, hozzánk közel álló feladat.
A gyerekek kérésére gyakorló órát tartottunk. Főleg a nyelvtani ismereteiket szerették volna próbára tenni, megerősíteni.
Szövegkiegészítéses feladatokat oldottunk meg, melyek nyelvtani tudást és szókincshasználatot is mértek. A szókincshasználat nehezebbnek bizonyult, mert sok ismeretlen szót tartalmazott. Sokan szótárt használtak.
Már az előző órán tettünk kis kulturális kitekintést Nagy-Britanniáról; jelképekről, híres helyekről beszélgettünk. Ezek közül választottak a gyerekek egyet, amiről prezentációkat készítettek. Ezekből hallgattunk meg néhányat az óra második felében.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Sok gondom volt a szókincscsel. A nyolcadikosok bemutatói igen jók voltak. Sok érdekeset tudtam meg az országról.
- 2. tanuló: Nagyon örültem ennek a feladatnak, más órán is szoktunk prezentációt készíteni.
Nagyon tetszett, lelkesen dicsérték egymás munkáját.
37-38. foglalkozás (2018.07.13., 2018.07.20.)
A rendhagyó múlt idejű igék használata, tanulásuknak megkönnyítése volt a cél ezen az órán.
Tovább dolgoztak a gyerekek a könnyített olvasmányokkal, amikből a rendhagyó igéket gyűjtötték ki és szótár segítségével keresték jelentésüket. Rövid szövegértési feladat után kiosztottam nekik egy listát, amely a rendhagyó igéket tartalmazta és ennek segítségével csoportosították őket. Hasonló alakú, hasonló képzésű, hasonló ejtésű csoportokat alkottak, amelyek majd megkönnyítik számukra a szótanulást.
Végül rövid jeleneteket játszottak el, az volt a feladat, hogy minél részletesebben tudják elmondani mi történt.
Tanulói vélemények:
- 1 tanuló: Jó volt hallgatni a többiek történeteit. Igazán sokat fejlődtünk.
- 2. tanuló: A szövegértés nem okozott gondot ma sem.
A múlt idő gyakorlására, mondat alkotásra fektettünk hangsúlyt a foglalkozáson.
Rövid, pergő szópárbajjal kezdtünk, amivel felelevenítettük az igék múlt idejű alakjait. A győztes az a tanuló volt, aki a legtovább maradt állva.
Majd arról beszélgettünk, mi történt velük az előző héten. Sok hibával, de lelkesen meséltek. Célom az volt, hogy ezeket a hibákat kiküszöböljük. Kis csoportoknak egy-egy posztert osztottam, amiről először el kellett mondaniuk mit látnak rajta ( képleírás ), majd kis memorizálást követően, először csak csoporton belül, majd a többi csoportnak is elmesélték mi történt a saját képükön.
A gyerekek javították egymás hibáit, végül szinte minden mondat hibátlan lett.
Tanulói vélemények:
- Szerintünk nagyon hangulatos és eredményes volt a foglalkozás
35-36. foglalkozás (2018.06.29., 2018.07.06.)
A foglalkozás célja az Egyszerű múlt idő ismétlése volt.
A hagyományos múlt idejű igealakokat néztük meg, különös tekintettel a helyesírási szabályokra. Kérdő- és tagadó mondatok képzését vizsgáltuk meg az egyszerű jelen idővel összehasonlítva. Szótárhasználat keretében megfigyeltük, hogyan jelölik a szótárak az igéket, és hogy milyen információkat tudhatunk meg róluk. Múlt idejű mondatokat tanulmányoztunk szövegkörnyezetben, rövidített olvasmányok segítségével.
Zárásként történetet alkottunk egy elképzelt hétvégéről, közösen, körben ülve. Nem könnyű feladat, nehezen birkóztak meg vele.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Inkább szótárazok, mint történetet alkotok.
- 2. tanuló: Szívesen dolgoztam önállóan, a mai fordításom jól sikerült.
Ez alkalommal is a nyelvtani feladatokon volt a hangsúly.
A ' Last man standing ' játék keretében az igék múlt idejű alakjaival versenyeztek a tanulók, az nyert, aki tovább bírta társai ostromát.
A kérdő -és tagadó mondatokat gyakoroltuk; a segédige használatát és a mondat szórendjét.
A tanulók egy kérdőívet készítettek el, és ennek segítségével derítették ki, mit csináltak társaik a múlt héten. Erről egy beszámolót írtak és felolvasták a csoportnak.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Már sokkal jobban kedvelem a beszélgetéseket. Nem izgulok annyira, mint az első órákon.
- 2. tanuló: Én is úgy érzem, hogy magabiztosabb vagyok, ha meg kell szólalni.
33-34. foglalkozás (2018.06.15., 2018.06.22.)
' Mondat bővítés párokban '- melyik pár tudja a leghosszabb értelmes mondatot alkotni úgy, hogy mindig csak egy új szóval egészítheti ki a mondatot.
Szövegértési feladatokat oldottunk meg ezen a foglalkozáson. Egy állásinterjúhoz kapcsolódó videót néztünk meg.
Leginkább az volt a gond, hogy a gyerekek minden szónak a jelentését tudni akarták. Azt gyakoroltuk hogyan lehet a szövegkörnyezetből kikövetkeztetni egy-egy szó jelentését. Egy másik gond az, hogy ha valamit nem értenek meg rögtön, feladják.
Végül a tanulók is eljátszottak egy állásinterjút.
Önbizalmukat is erősíteni kell.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: még mindig tartok egy kicsit ezektől a feladatoktól.
2. tanuló: Sajnos a mai feladat nekem is sok problémát okozott.
Ma mindenki teljesen önállóan dolgozott az olvasott szövegértési feladatokon.
Volt, aki két feladatot is meg tudott oldani. Ezt követően megbeszéltük a felmerült problémákat és közösen kijavítottuk a feladatlapokat.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Nekem még mindig nehezen megy.
2. tanuló: Úgy érzem sokat fejlődött a szövegértésem. Két feladatot is megoldottam.
31-32. foglalkozás (2018.06.01., 2018.06.08.)
A szókincsüket játékos formában, egy társasjáték segítségével tettem próbára az óra elején. Mindenki rögtön beleszeretett, alig akarták abbahagyni.
Az Egyszerű jelen és a Folyamatos jelen idő megkülönböztetése nem egyszerű feladat a gyerekek számára, sok gyakorlást igényel. Először magyarul megfogalmazott példákkal igyekeztek megfogalmazni ezeket a különbségeket, majd angolra váltottunk. Feladatlapok segítségével sok-sok példát oldottak meg.
Aki ügyesen végzett, játszhatott a társasjátékkal.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: A társasjáték nagyon tetszett. A nyelvtannal is egyre kevesebb a problémám, de beszélni még mindig nem szeretek.
- 2. tanuló: Teljesen önállóan el tudtam mesélni egy történetet az életemből. Jó érzés volt.
Foglalkozásokat gyűjtöttünk, majd játékos formában gyakoroltuk őket. Mindenki elmondta, mi szeretne lenni.
Megbeszéltük, mi jellemző az egyes foglalkozásokra, milyen tulajdonságokra, képességekre van szükség ezek elvégzéséhez.
Meghallgattunk egy interjút, aminek a kérdéseit le kellett írniuk, majd egy általuk kiválasztott foglalkozáshoz párbeszédet írtak párban.
Szerintem nem volt könnyű feladat, de lelkesen dolgoztak.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Egyre nehezebbek a feladatok, már kicsit elfáradtam.
- 2. tanuló: Lassan év vége, én is fáradt vagyok, nem tudok koncentrálni.
29-30. foglalkozás (2018.05.16., 2018.05.25.)
A Szólánc az egyik kedvenc játékuk. Itt látszik, hogy egész jó szókinccsel rendelkeznek, csak nehezen hasznosítják ezt a tudást az órákon.
A Folyamatos jelen időt gyakoroltuk a foglalkozáson. Az igeidőre jellemző kifejezéseket és helyesírási szabályokat idéztünk fel. Ezután különböző jeleneteket játszottak el, amit a háttal ülő társaik nem láthattak, így találgatniuk kellett mit csinálnak a többiek. Ez a feladat hasznos volt a kérdésfeltevés, és a rövid válaszok gyakorlására.
Végül mindenki próbára tehette emlékezőtehetségét, mert le kellett írniuk ki, mit játszott el. A győztes mindenre tökéletesen emlékezett.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Azt imádom, amikor én játszok el egy jelenetet. A nyelvtan annyira nem megy.
- 2. tanuló: Én nyertem meg memória játékot. Nagyon büszke voltam magamra.
A képleíráshoz szükséges kifejezések átismétlése után - I can see..., in the foreground..- megnéztük, hogy a hely jellemzése mellett a cselekvéseket hogyan illeszthetjük be leírásunkba.
Több példát olvastunk az interneten, majd a gyerekek önállóan is készítettek ehhez hasonló képleírásokat.
Activity-vel zártuk a foglalkozást.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Megérte a sok gyakorlás, egyre könnyebben írok összefüggő szöveget.
- 2. tanuló: Amikor olvasom,olyan egyszerűnek tűnik.
27-28. foglalkozás (2018.05.04., 2018.05.11.)
A segédigék használatát vettük át tagadó és kérdő mondatokban. Közös ismétlés után már mindenki önállóan keresett magának feladatokat az interneten.
Sokan kértek még segítséget, de az ügyesebbek szívesen foglalkoznak társaikkal. Ügyesen, türelmesen magyarázzák el, amit a többiek nem értenek.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Számomra az volt a legjobb, hogy tudtam segíteni másoknak.
- 2. tanuló: Nehéz volt ez a nap.
A témakör zárásaként mindenki elkészítette napirendjét.
A többnyire önálló munkát megelőzően megbeszéltük a szövegösszetartó szavakat, kifejezéseket. Példákat kerestünk ezekre a könnyített olvasmányukban, majd egyedül is alkottak ilyen összetett mondatokat.
Óra végén, aki akarta felolvashatta a napirendjét. Sok kiváló fogalmazás készült.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Nagy kihívás volt, de úgy gondolom egész jó mondatokat alkottam.
2. tanuló: Sajnos nekem még nem megy, nem sikerül hibátlan mondatokat írnom.
25-26. foglalkozás (2018.04.20., 2018.04.24.)
A cselekvő igékhez kapcsolódóan átismételtük az Egyszerű jelen időt; a képzéséhez szükséges segédigéket és az igeidőre jellemző időhatározókat. A tanulók ezután önállóan oldottak meg feladatokat az interneten.
Ezt az órát is Activity-vel zártuk. Egyre felszabadultabban játszottak a gyerekek.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Megtanultam, hogyan keressek gyakorló feladatokat az interneten.
- 2. tanuló: Számomra is hasznos volt olyan oldalak felkeresése, ahol önállóan gyakorolhatom a nyelvet.
Szólánc játékkal kezdtük az órát, majd a leggyakoribb igékkel alkottunk kifejezéseket szintén játékos formában.
Ezt követően összegyűjtöttük az egyszerű jelen időhöz kapcsolható határozószavakat és gyakorló feladatokat oldottunk meg ehhez kapcsolódóan.
Párokban javították egymás munkáját, majd közösen is ellenőriztük.
Aki hamarabb elkészült, folytathatta a könyvet, amit elkezdett olvasni.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Inkább olvastam volna egész órán.
- 2. tanuló: Büszke vagyok magamra, hibátlanul oldottam meg a feladatokat.
23-24. foglalkozás (2018.04.06., 2018.04.13.)
Gyakorlásra került sor a mai órán. Sok ismeretet vettünk át mostanáig, ezért ma megpróbáltuk rendszerezni és elmélyíteni az eddig tanultakat.
Játszottunk, fordítási feladatokat oldottunk meg és felmérő feladatlapot töltöttek ki a tanulók.
Óra végén megbeszéltük a megoldásokat és mindenki megtudhatta, milyen szinten sajátította el az eddig tanultakat.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Nem szeretek felméréseket írni, de ez most nagyon jól sikerült. Úgy érzem megérte beiratkozni erre a szakköre.
- 2. tanuló: Én is úgy gondolom, hogy sokat segítenek ezek a foglalkozások.
A cselekvő igékkel foglalkoztunk ezen az órán.
A leggyakoribb igéket és az azokkal alkotható kifejezéseket néztük meg. Internet segítségével kifejezéseket gyűjtöttek a gyerekek - csoportosan- a HAVE/GO/DO/PLAY/GET/TAKE igékkel. Közös megbeszélés után mindenki képességének megfelelően mondatokat alkotott a gyűjtött kifejezésekkel. Ezek ellenőrzése is csoportokban történt, majd közösen értékeltük a csoportok munkáját.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: a szövegkiegészítés nem nagyon ment, mert sok szót nem ismertem, ezért kiegészíteni sem tudtam.
- 2. tanuló: nekem nem volt gondom a feladatokkal, könnyűnek találtam.
Zárásként Activity-t játszottunk az új kifejezésekkel.
21-22. foglalkozás (2018.03.22., 2018.04.03.)
A névmásokat gyakoroltuk ezen a foglalkozáson.
A személyes, birtokos névmások és a tárgyas alakok mondatban betöltött szerepe nagyon fontos. Különös hangsúlyt fektettünk a tárgyas alakok használatára elöljárós kifejezésekben ( with, without, about, for from). Gyors, ' Villám-válasz' játék segítségével rögzítettük tudásukat.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: igen hasznos volt ez az óra, mert a csoportosítás miatt jobban átlátták használatukat a mondaton belül.
A névmásokat gyakoroltuk ezen a foglalkozáson, különös figyelmet fordítottunk a szókapcsolatokra.
Óra elején villámválasz játékkal begyakoroltuk a kifejezéseket, majd interneten kerestünk feladatokat, hogy gyakorolhassák a használatukat. Sokaknak ez volt az első alkalom, hogy itt oldjanak meg feladatokat.
A lassabban haladókkal közösen dolgoztunk, az ügyesebbek pedig önállóan oldották meg a feladatokat.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Otthon is fogom használni mostantól az internetet, hogy gyakoroljak.
- 2. tanuló: Sajnos még mindig keverem a névmásokat.
19-20. foglalkozás (2018.03.08., 2018.03.16.)
Utasítások, kérések használatával helyeztünk el dolgokat a teremben. Eleinte tanári irányítással, majd az ügyesebbek átvették ezt a szerepet is, és ők mondták mi, hová kerüljön.
A képleírást tovább bővítettük, apró részleteket is kiemeltünk, sok melléknevet használtunk, hogy minél színesebb legyen leírásunk.
A kivetített képről a csoport közösen készített egy aprólékos képleírást. Ezt házi feladatnak megpróbálták le is írni.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Szívesen vettem át az irányító szerepet, szerintem így lehet a legtöbbet tanulni.
2. tanuló: Már megint sokat írtunk, nem kedvelem az írásbeli feladatokat.
Rövid ismétlés után teljesen önállóan kellett képleírást készíteniük az eddig tanultak felhasználásával. A legügyesebbeket óra végén meghallgattuk.
Akik kicsit bizonytalanok voltak, segítséget kérhettek egyik társuktól.
Tanulói vélemények:
Fárasztó feladat volt, nagyon kellett koncentrálni, szerencse, hogy lehetett segítséget kérni.
17-18. foglalkozás (2018.02.23., 2018.03.01.)
Helyhatározó szavak felelevenítése, újabbak tanulása, mondatban való elhelyezésük volt az óra feladata. Meglepően sokat ismertek már a tanulók, viszont szószerkezetben használva már adódtak problémák.
Megbeszéltük a két legfontosabb képleírást segítő mondatkezdés- there's a/ are és I can see... használatát.
Képről mondatokat alkottunk, majd játékkal fejeztük be az órát - társaik mondatai alapján a gyerekeknek meg kellett találniuk dolgokat a nagy képen. Aki gyorsabb volt, pontot gyűjtött csapatának.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Imádtam ez az órát, ebben jó vagyok.
- 2. tanuló: Szerintem is változatos volt, sok újat tanultam, jól szórakoztam.
Helyhatározók gyakorlásával kezdtük játékos formában a foglalkozást. Mondatalkotás gyakorlása - különös tekintettel a there's/ there are és az I can see..kifejezésekre volt a cél.
Először a helyszínen kirakott tárgyakról alkottak mondatokat, majd mindenki egy képet jellemzett. Itt meghatároztuk az előtér/háttér/ jobb-bal oldal fogalmát, és próbáltuk a lehető legpontosabb helymeghatározást leírni.
Hide-and-seek játékkal zártuk az órát.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: A helyhatározást mindig is szerettem Nagyon jó volt az óra.
- 2. tanuló: A képleíráshoz adott segítséget nagyon fontosnak tartottam.
15-16. foglalkozás (2018.02.09., 2018.02.16.)
A mai foglalkozáson tovább folytattuk a filmrészlet segítségével a hallás utáni szövegértési feladatokat.
Előre megadott szempontok, kérdések szerint önállóan kellet dolgozniuk. Többször megtekinthették a részletet és végül párokban meg is beszélhették a válaszaikat.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Ma sem értettem sokat. Jó, hogy a jobbak segítenek.
- 2. tanuló: Én otthon is sokszor nézetem angolul rajzfilmeket. Szerintem rengeteget segítenek a tanulásban.
Természeti képződmények, jelenségek, szókincs gyűjtése. Új kifejezések tanulása.
Rövid filmrészletet néztek meg a gyerekek a Jungle Book című rajzfilmből.
A foglalkozás célja a hallott szöveg megértése volt¸a szórakozás mellett. Első megnézés után megpróbálták elmondani, szerintük miről szólt a történet, a második hallgatás után egyszerű kérésekre kellett válaszolniuk¸végül megpróbáltak egy-egy összefüggő mondatot leírni.
Azt mondták a feladatokkal csak lerontottuk az élményt, amit a rajzfilm nyújtott.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Szinte semmit nem értettem a rajzfilmből, csak a képek alapján találgattam, mi lehet a válasz a kérdésekre.
- 2. tanuló: Klassz volt a rajzfilm, nézhettük volna egész órán.
13-14. foglalkozás (2018.01.26., 2018.02.02.)
Ez óra igencsak játékosra sikeredett. Először cselekvő igéket gyűjtött mindenki, mégpedig adott kezdőbetűhöz fél perc alatt ki tud többet írni. Annyira belejöttek a versenybe, alig akarták abbahagyni.
A képesség kifejezése ( can, can't ) az egyik kedvenc mondat típus a gyerekek körében, mert egyszerű a mondat szerkezete és szívesen mondják el ki mire képes. Játékos formában, körben ülve gyakoroltunk. Székfoglaló jellegű játék, mert azok, akik ugyan azt tudják, amit a középen álló társuk, helyet cserélnek.
Óra végén - memoriterként - megpróbáltak minél többet elmondani társaik képességéiről.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Az eddigi legjobb óra. Bárcsak mindig játszanánk.
- 2. tanuló: Szerintem ezek a feladatok jól fejlesztik a memóriát. Élveztem az órát.
Hangos olvasással kezdtük a foglalkozást. Egyre bátrabban olvasnak és szebben ejtik ki a szavakat a gyerekek.
Mindenki választott magának egy állat szereplőt a történetből, tulajdonságokat gyűjtöttek szótárból, majd leírást készítettek róluk.
A foglalkozás végén a legjobbakat felolvasták.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Már unom a sok olvasást. Beszélgetni szeretnék.
- 2. tanuló: Én már el is olvastam a könyvet.
11-12. foglalkozás (2018.01.12., 2018.01.19.)
Állatok kitalálása barchoba játék keretében, kérdés alkotás gyakorlása.
Az 'is,has got, can, és cselekvésekre való kérdezés' gyakorlása volt a cél ezzel a feladattal. Ezután a könyv főbb szereplőinek jellemző tulajdonságait gyűjtötték ki a gyerekek a könyv segítségével, majd összefoglaló jellemzést írtak róluk kisebb csoportokban.
Önálló munka: kedvenc állatom
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Már jól megy a kérdezés, nem keverem össze a mondatokat. Ki tudtam találni sok állatot.
2. tanuló: A mai órán a mi munkánk sikerült a legjobban. Nagyon örültem.
Ezen a foglalkozáson továbbra is a létige és a birtokosságot kifejező ige használatára, megkülönböztetésére fektettünk hangsúlyt.
A kérdőmondatok alkotása mindig nehéz feladat, ezért az eldöntendő- és a konkrét kérdések képzése volt a középpontban a mai órán. Feladatlapok segítségével gyakoroltunk, majd párbeszédes formában is használtuk az igéket.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Kissé vontatott volt az óra, nem szeretek nyelvtani feladatokkal foglalkozni.
2. tanuló: Úgy érzem végre megértettem a különbséget a két ige között. Remélem nem is felejtem el.
9-10. foglalkozás (2017.12.29., 2018.01.05.)
Választott könnyített olvasmányukból egy részletet fordítottak le nyomtatott szótár segítségével.
Első olvasás alkalmával kiválasztották az ismeretlen szavakat, és először a szövegkörnyezetből próbálták kitalálni a jelentésüket, majd kikeresték a pontos jelentéseket is. Végül leírták a fordítást a füzetükbe, ügyelve a szép, magyaros fordításra.
Kettős célunk volt ezen a foglalkozáson; először is, hogy lássák, nem kell minden szót pontosan tudnunk ahhoz megértsük a szöveget, azonban, ha fordítanunk kell nem hiányozhat mellőlünk a szótár.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Nagyon fárasztó volt a mai óra.
- 2. tanuló: Szerintem is nehéz óra volt, tanárnő bonyolult szöveget választott nekünk.
Állatokat gyűjtöttünk és csoportosítottunk életkörülményeik, fajtájuk, jellegzetes tulajdonságaik szerint.
Megbeszéltük a megfelelő mondat típusokat, amiket a leírásnál használni lehet. Különös figyelmet fordítottunk a kérdések alkotására.
Rövid jellemzéseket írtak a gyerekek párban egy-egy állatról, ami alapján a többi csoport megpróbálta kitalálni melyik állatról van szó.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: Szeretek párban dolgozni, jó megbeszélni valakivel mit gondolok.
2. tanuló: A legjobb az volt, hogy segíteni tudtam azok munkáját, akiknek nehezebben ment a feladat.
7-8. foglalkozás (2017.12.15., 2017.12.22.)
A foglalkozás célja a szótár használat gyakorlása volt. Sok tanuló először fogott kezébe nyomtatott szótárt. Inkább az online szótárakat használják a minden napokban, bár belátják, hogy ezek sokszor nem nyújtanak megfelelő információt számukra.
Először a szótár legfontosabb információkat tartalmazó részeit néztük meg - kiejtés, többes számú, vagy múlt idejű alakok, jelentések, stb. -, majd szókereső versenyt rendeztünk. Ez a feladat sok kitartást és türelmet igényelt.
Tanulói vélemények:
1. tanuló: A szótár használat nem tetszik, de a játék jó volt.
2. tanuló: Eddig csak online szótárt használtam, de belátom, nem tartalmaz annyi információt. De kell az nekem?
Sajnos, pontosan emiatt nem használják eleget a gyerekek a szótárakat; azt mondják, sok idejüket veszi el.
Közel az ünnep, ezért ezen a foglalkozáson a karácsonnyal foglalkoztunk. Rövid film- bejátszást néztünk meg egy angol család ünnepi készülődéséről.
Különbségeket gyűjtöttünk a magyar és angol karácsonyi szokások között egy vicces feladatlap segítségével.
Végül karácsonyi dalokat tanultunk és énekeltünk.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Már nagyon várom az ünnepet. Élvezetesek voltak a játékos feladatok.
- 2. tanuló: Szívesen hallok történeteket más emberek kultúrájáról. Szeretnék egy karácsonyt külföldön tölteni.
5-6. foglalkozás (2017.12.01., 2017.12.08.)
Az olvasás és szövegértés után a nyelvtani alapokat is felmértük. Mondatokat kellett alkotniuk a szavak helyes sorrendbe állításával.
A mondat szerkezetét néztük meg ( alany -állítmány szoros kapcsolatát ), és a főbb igék jellegzetességét ( létige és cselekvő igék ). Mondatokat alakítottunk át kérdő és tagadó mondattá.
Az állatok témakör egyik kedvence a tanulóknak, ezért ennek a feladatnak a gyakorlására ezt hívtuk segítségül.
Az eldöntendő kérdésekre adható rövid válaszokat pármunkában gyakoroltuk. Ezt a részt mindig nagyon kedvelik, mert önállóan használhatják a nyelvet.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: A nyelvtannal nem volt gond, de nem szívesen szólaltam meg. Félek kinevetnek, ha hibázom.
- 2. tanuló: Imádom a pármunkákat, órán is sokat használjuk.
Eddigi ismereteiket felhasználva interjút készítettek társaikkal. Szívesen dolgoznak párokban. A bemelegítő feladat után bővítettük a kérdőszavak ismeretét, megnéztük hogyan alkothatnak újabbakat (pl. a What és How kérdőszavakkal).
Az eldöntendő kérdéseket kiegészítettük konkrét kérdésekké és megfigyeltük az összefüggéseket.
Végül memóriafejlesztő játékkal zártuk az órát.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: Számomra elég nehéz a kérdések alkotása, mindig kihagyok valamit.
- 2. tanuló: Nekem ezek a bevezető órák nagyon egyszerűek, már várok valami új anyagot.
3-4. foglalkozás (2017.11.17., 2017.11.24.)
Tovább folytattuk ismereteik felelevenítését ezen a foglalkozáson. Az országok, nemzetiségek gyakorlása után párokban rövid beszélgetésben összefoglaltuk az eddig átismételt anyagot.
Könnyített olvasmányok segítségével ( The Jungle Book, Sunnyvista City) olvasási készségüket mértem fel. Sok nehézséggel kellett megküzdeni, mert nehezen ejtették ki a szavakat, rossz hangsúllyal, akadozva olvastak.
Rövid részletek olvasása után elmondták a szöveg lényegét. Ebben igen ügyesnek bizonyultak, de később a fordítás során, már több hibát vétettek.
Tanulói vélemények:
Én már olvastam a könyvet, értettem is, de hangosan olvasni egészen más. Többen mondták, hogy még nem olvastak idegen nyelvű könyvet és igen ijesztő volt ez a feladat.
A foglalkozás elején játékos formában szókincsüket mértem fel. A ' Word-chain ' game nagy kedvenc, versenyszellemük megmutatkozik.
Ezen a foglalkozáson továbbra is a fordítás volt előtérben. Rövid részleteket választottak a könyvből és mindenki önállóan fordította le a szöveget. Az önálló munka után párokban megbeszélték munkájukat, segítettek egymásnak a problémákban, majd közösen is átnéztük, hogyan sikerült megoldani a feladatot.
Ezután kis ellenőrző feladatlap segítségével angolul és is felmértem szövegértésüket.
Zárásként felolvasták egymásnak a szövegrészleteket.
Tanulói vélemények:
- 1. tanuló: fordítás mindig nehézséget okoz nekem, jó hogy voltak, akik segíttettek a mondat alkotásban.
- 2. tanuló: Elhatároztam, hogy végég olvasom az egész könyvet, biztató, hogy szótár nélkül is értem a leírtakat.
Örültek, mert sokkal gördülékenyebben ment az olvasás, mint első alkalommal.
1-2.foglakozás (2017.11.03., 2017.11.10.)
Minden tanuló elmondott olyan információkat magáról, melyeket angolul saját szintjén meg tudott fogalmazni. A többiek kérdéseket tettek fel - több-kevesebb hibával. Többnyire érdeklődőek voltak, bár gyakran bizonytalanok.
A cél a nyelv használata volt, nem a hibák javítása. Ezzel majd a későbbiekben foglalkozunk.
Az óra végére már feloldódott a társaság.
Tanulói vélemény: örülnek, hogy beszélhetnek, mert tanítási órán kevesebb lehetőségük van rá.
A legnagyobb gond a csoport vegyes összetétele. Vannak olyanok, akik már több éve tanulják a nyelvet, de olyanok is, akik csak önállóan ismerkedtek vele.
A foglalkozást tanár által irányított beszélgetéssel kezdtük, majd felelevenítettük a számokat, betűket és a leggyakrabban használt utasításokat is. (nagyon élvezték a játékos feladatokat )
Ezt követően feladatlap segítségével a nyelvtani tudásukat mértem fel. Sajnos nagy hiányosságokat fedeztem fel. Ellenőrzéskor saját hibáikat meg kellett próbálniuk kijavítani, sokszor derült ki, hogy csak figyelmetlenségük miatt tévedtek.
Tanulói vélemény:
A mai beszélgetés egyszerű volt, szívesen segítek a kezdőknek és imádom a játékokat. Ugyanakkor volt, aki megijedt hiányos ismeretei miatt.