Egészség-órák
2019.03.27.
A Hatha jóga gyakorlása heti rendszerességgel van jelen a csoport életében. Ez a mozgásforma csendes, nyugodt, erőt sugárzó. A korosztály körében egyre népszerűbb, gyakran alkalmazom a testnevelés órákon az alsó tagozatban is. Sokuknak adott önbizalmat, és óriási fejlődést. A gyermekjógát elsősorban a tartás javítása céljából ajánlják a gyerekeknek. A kezdeti nehézségek ellenére könnyen elsajátították a mozdulatokat, és mérföldkőhöz értünk, hiszen kezdik megérteni és tapasztalni a rendszeres mozgás jelentőségét. Látják a változást a saját testükön, érzik az erejüket, a ruganyosságukat. A mozdulatok szépsége, esztétikája is nagyon vonzó a korosztály számára. Büszkék arra, hogy ennyiféle mozgásformára képesek. A pályázat utolsó szakaszában , óráink már csak a jógagyakorlásra terjednek ki. Tanulóim egyre gyakrabban jelennek meg a privát óráimon is.
2019.03.20.
A korosztály általános egészségi problémái közé sorolhatók a tartáshibák csoportunkban több tanulónak is vannak tartási problémái: gerincferdülés, hanyagtartás.
A gyógytestnevelési órák látogatottsága azonban nem túl nagy, így a jóga "bevetésére" is szükség volt. Ezért az egészség órákon a jóga gyakorlásunk során nagy hangsúlyt kap a hátizmok erősítése. Egész napos ülésnek, a mozgásszegény életmódnak köszönhetően rövidülnek, merevednek izmaik, melyeket még korrigálhatunk, később azonban már tartós háti fájdalomhoz, és degeneratív elváltozáshoz vezetnek. A foglalkozások során lehetőséget kapnak arra, hogy könnyen elsajátítható, egyszerű mozdulatokkal nyújtsák ezeket az izmokat, és erősítsék a tartórendszer fő izmait. Kedvenc gyakorlataik közé tartozik a lefelé néző kutya tartás, mely jótékonyan nyújtja a hát és a comb hátsó felének izmait. Gyakorlásunkat kellemes zenére végezzük.
2019.03.13.
A Hatha jóga gyakorlása heti rendszerességgel van jelen a csoport életében. Ez a mozgásforma csendes, nyugodt, mégis erőt sugárzó. Sokuknak adott önbizalmat, és óriási fejlődést. A hátizmok erősítése és nyújtása a hatha jóga ászanák gyakorlásával megoldható. A tanulók számára tetszetős mozgásformák, melyet szívesen végeznek óráról órára, nem válik unalmassá, és minden alkalommal jobban és jobban , pontosabban lehet elvégezni. A hátrahajlások igen kedvelt gyakorlatokat, gyakorlatsorokat tartalmaznak, melyek már több ügyességet, figyelmet és pontosabb végrehajtást igényelnek. Minden mozdulatot alaposan és több oldalról kell megközelíteni, és nagyon pontosan kell instruálni. A hátrahajlások jelentős része a hátizom és a hasizom normális működéséhez járul hozzá. Kedvenc gyakorlatuk az alacsony jógahíd, mely váll- és talptámaszt igényel, hátraívelő gerinccel.
Beszélgetés az egészségről (2019.03.06.)
Miért fontos számunkra az egészség? Mit jelent egy tizenéves gyermeknek az egészség? Az egészség a jövő záloga? A kamaszkorban senkinek nem jut eszébe, hogy a jövője, az egészsége saját kezében van. Saját világukat keresve, önállóságukat, saját határaikat feszegetve eszükbe sem jut az egészségükkel törődni. Kivéve, ha támogató, biztató szülői háttér és iskolai környezet veszi őket körül. Nem titkolt szándéka ennek a szakkörnek, hogy segítse a kamaszokat az egészségük megőrzésében. A mindennapos testnevelés bevezetésével lehetőségük van a mindennapos mozgásra. Azonban a korosztály fő életkori sajátossága, hogy rendkívüli módon meglustulnak, inkább szenvedés, mint öröm a mozgás. Ha e mellé még az étkezési szokásaik is rossz irányba változnak, netán különóráik , sportolási lehetőségük megszűnik, máris az egészség rovására megy.
A beszélgetés után rögtön kipróbáltuk az új sportszereket, melyeket egy másik pályázatból nyert el iskolánk.
2019.02.27.
A helyes testtartás fontosságáról már sokat beszéltünk, most egyszerű módszerek, és eszközök alkalmazásával ki is próbáltuk.
Az egész napos ülés, és a mozgáásszegény életmód a magyar családokban megjelő súlyos probléma. Az időhiánnyal küszködő családok nem tudnak eleget áldozni a mozgásra. Az iskolának nagy szerepe van abban, hogy a mndennapos testnevelés eszközeivel a gyermekek mozgásigényét kielégítse. Sajnos azonban különböző lehetőségekkel egyre több tanuló talál mentességet a mindennapos testnevelés alól. Az egészségórák ismét remek színteret biztosítanak a mozgásra. Jógaoktatóként természetes volt, hogy a jógát mint eszközt használom a mozgás népszerűsítésére. A jóga, a torna a helyes testtartásra alapoz. Mindkettő erősíti a törzsizomzatot, növeli a testtudatot, és hozzájárul a helyes testtartás kialakításhoz, megtartásához.
Stresszkezelés (2019.02.20.)
A stressz kezelését már gyermekkorban el kell kezdeni tanítani.A kamaszok gyorsan fejlődő testi és lelki élete is szükségessé teszi, a stresszkezelést, a meglévő stressz oldását. Meg kell tanítanunk gyermekeinknek, hogyan tudják a stresszt kezelni, milyen egyszerű technikákkal oldhatják iskolai, otthoni és kapcsolati feszültségeiket.
A mozgás igazoltan jó eszköze a stresszkezelésnek. Heti rendszerességgel végzett mozgás igazoltan csökkenti a stresszt, és még fitten is tart. A rendszeres mozgás megszokássá válik, és nem csak testi, hanem lelki egészségünket is megőrizhetjük általa.
A mozgás mellett a relaxáció is könnyen elsajátítható. A vezetett relaxáció, tanári irányítással végezhető.Napi rendszerességgel javasolt, mese, vagy egyéb történet mesélésével, hallgatásával. Jógaóráinkat mindig relaxációval zárjuk.
Az erő fogalma, fajtáji és fejlesztési lehetőségek (2019.02.13.)
A hétköznapi értelemben az erő egy fizikai képesség, mely az ellenállások legyőzésére képessé tesz bennünket. Az erő fajtái: Fizikai képességek: erő, gyorsaság, állóképesség, és hajlékonyság. Az állóképesség főleg a lassú izomrostok meglétéhez és a keringés minőségéhez kapcsolódik, az erő és a gyorsaság a gyors izomrostokhoz és az idegrendszerhez.
Megfelelő edzésmunkával növelhető a kívánt izomrosttípus aránya, mennyisége az izmokban, de mivel a fejlesztés lehetősége véges, egy határon túl valamely képesség csak a másikak kárára fejleszthető. Ha maximális gyorsaságot szeretnénk elérni, kellenek hozzá megfelelő idegi kapcsolatok is. A kondicionális képességek alapját képező izomtevékenységre 3 tényező van döntő hatással:
-izomrosttípus, izomrostok száma, keresztmetszete
-anyagcsere (az izomösszehúzódás energiaellátottságának módjai: laktacid, oxidatív), szív - tüdő teljesítőképessége, erek rugalmassága, hajszálérhálózat minősége
-idegimpulzus-felvétel és -leadás minősége.
Általános edzés hatására mindhárom alapvető kondicionális képesség fejlődik.
A gyermekjóga alapjait ismertük meg a mai órán. A jóga a test, a lélek karbantartására egyaránt alkalmas estgyakorlási lehetőség. A gyerekek számára vonzó ez az új, esztétikus, és varázslatos mozgásforma. Az ászanák gyakorlása jó hatással van az idegrendszerre, a testtatásra, és a belső szervek működésére.
Jóga Móka (2019.01.16.)
A gyermekjóga magyarországi élharcosa Csiki Melinda nevezte el jóga mókának módszerét.Játékos feladatokkal, vidám páros ászanákkal, mandala jógával dolgozik.Több könyvét és néhány videóját megmutattam a gyerekeknek. A videók megtekintése után kedvük támadt kipróbálni a játékos, olykor vicces feladatokat. A Páros gyakorlatok hatalmas koncentrációt igényelnek. A körben végzett, úgynevezett mandala jógázás összpontosítást kíván. Lehetőséget ad az együtt, és egyszerre történő mozgásra, fejlesztve ezzel a koopertív technikákat, az empátiát, a bizalmat. Méltán népszerű a gyerekek körében. A gyermekjóga az állatok mozgását, tartását használja, az ászanák is állatoktól, természeti formáktól kapták nevüket. Az állatneveket könnyű megjegyezni, és az állatra jellemző mozdulat is könnyen megjegyezhető: például: lefelé néző kutya. Alkalmilag kibővült csapatunk ezeket próbálta ki.
Fókuszban a balance (2019.01.03.)
A balance: egyensúlyt jelent. Egyensúly megtartása a hétköznapi életben, a lelki életben, szó szoros értelemben egyensúlyozási képesség.
Az egyensúly problematikáját dolgoztuk fel, különböző szereken, kipróbáltuk, hogyan tudjuk megtartani a testünk egyensúlyát, és hogyan tudjuk a napi rohanás és az elégséges mozgás egyensúlyát megtartani.
Korábbi óráinkon már foglalkoztunk az egyensúllyal. Mozgásuk azonban annyit fejlődött, változott, hogy már kezdő ászanákat is végre tudnak hajtani, nagy biztonsággal. A jógában az egynsúlygyakorlatoknak nagy szerepe van a befelé figyelés gyakorlására, a stressz levezetésére, az elcsendeülésre. Az idegrendszer fokozott munkájára van szükség, ezért ezek asz ászanák rendkívüli módon elősegítik ezt.
Így a kezdő hatha jóga óra elemeit már bátran kipróbálhatták. Kedvenceik a fa tartás (vriksászana) és a hattyúpóz (hanszászana). Ezeket páros pózokban is kipróbálták.
Stresszkezelés (2018.12.19.)
A stressz kezelése már a kamaszkorban is feladat. Meg kell tanítanunk gyermekeinknek, hogyan tudják a stresszt kezelni, milyen technikákkal oldhatják iskolai, otthoni és kapcsolati feszültségeiket.
A jóga alkalmas arra, hogy mind gyakorlataival, mind relaxációs és meditációs eszközeivel elcsendesítse az elmét, segítse a befelé figyelést, és önmagunk megtalállását, megismerését. Ez a kiváló eszköz immár a gyerekek érdekeit is szolgálja.
A megtanult ászanák elsősorban a test gyakorlását teszik lehetővé. AMikor a mozgást a légzéssel összhangban végzik a gyerekek, akkor már közelítünk a jóga felé. Természetessen ez ebben a korban még nem elérhető cél, és nem elérhető feladat. a Mozgás rendszerességét és a magamra figyelést tanítja.
A foglalkozások fontos része ebben a korban is a vezetett relaxáció, mely jelentősen hozzájárul a stressz oldásához.
2018.12.12.
Jóga gyakorlásunk során nagy hangsúlyt kap a hátizmok erősítése, hiszen csoportunkban több tanulónak is vannak tartási problémái: gerincferdülés, hanyag tartás.
Egész napos ülésnek köszönhetően rövidülnek, merevednek izmaik, melyeket még korrigálhatunk, később már tartós háti fájdalomhoz, és akár degeneratív elváltozáshoz vezethetnek.Ezek korrigálása már szakember feladata, nem a mindennapos testnevelésé.
A foglalkozások során lehetőséget kapnak arra, hogy egyszerű mozdulatokkal nyújtsák ezeket az izmokat, és erősítsék a tartórendszer fő izmait.
A jóga gyakorlás hozzájárul a teljes test izomzatának erősítéséhez, nyújtásához. A helyes légzés elsajátításához. A ma divatos CORE izmok erősítése az ászanák gyakorlásával megvalósulhat. A törzs izmainak fejlesztése, a hát és hasizmok erősítése hozzájárul a helyes testtartás kialakításához, és természetessé válásához. Így a hátizmok erejének növelése fő feladatunk.
2018.12.05.
A mikulás jegyében telt a mai óra, szuperhosszú relaxációt tartottunk, kipihenve az elmúlt idők fáradalmait, felkészülve a félév zárására, a tanulmányi eredmények javítására.
A gyerekek a kedvenc ászanáikat gyakorolhatták. MAndala jóga és páros gyakorlás is szerepelt a kívánság listán. Természetesen a Mikulás zsákjából került elő néhány mozgásos játék is.
A megérdemelt jutalom pedig egy hosszú, csendes aláfestő zenére végzett relaxáció volt. A stresszkezelés fontos eszköze az, hogy a gyerekek tudják, hogy pihenhetnek hatékonyan, hogy tehetik le feszültségeiket. A jógaórák méltán népszerű eleme a relaxáció. Ennek igazán örülök, hisz igazi felfrissülést nyújtok nekik óráról órára. A kikapcsolódás, a csend, a magukra figyelés megtanulása, alkalmazása fontos feladata az iskolai egészségóráknak, egészségnevelésnek.
Szabadság (2018.11.28.)
A szabadidő hasznos eltöltése, és annak megtanítás is fontos feladata az iskolai testnevelésnek. A csapatsportok különlegesen hasznosnak bizonyulnak ilyenkor. Az együttműködés, a csapatban való munkálkodás, sportolás mind olyan kompetenciák, melyet nem csak a sport terén, hanem a jövő munkahelyein is hasznunkra fordíthatjuk. A mai foglalkozáson a számukra még ismeretlen röplabdázással ismerkedtünk. Néhány kisfilm megtekintése után megismerkedtünk a labdával, annak hordmódjával. Megismertük a 2 alapütést: az alkaar érintés és a kosárérintés technikájával. Párban végzett gyakorlással kezdtük az órát, majd a nyitás technikájának elsajátítása után kisjátékkal folytattuk a gyakorlást. Több mini pályát alakítottunk ki, és gyakorlotuk a játékot. A három érintés módszerét igen hamar elsajátították, így már nem volt nehéz a röplabdajáték. Élményekkel teli óra után várják a folytatást és a visszavágót.
Rugalmasság (2018.11.21.)
Izmaink, izületeink rugalmassága egy fontos tulajdonság. Részben genetikailag meghatározott adottságunk, de nagy mértékben fejleszthető. A rugalmasság növelése azért is is fontos, mert az izmok ezen tulajdonsága hozzájárul ahhoz, hogy gerincünk és tartóizmaink, tartórendszerünk egészséges maradjon. Nyújtással jelentősen tudjuk csökkenteni az edzés utáni izomlázat, elkerülhetjük az esetleges sérüléseket, felgyorsíthatjuk testünk regenerációját és, hogy izmaink rugalmasak és ellenállók lesznek. Nyújtás nélkül az izmok meg is rövidülhetnek. A nyújtás olyan elengedhetetlen része az edzésnek, mint a bemelegítés.
A rugalmas eszközöket használva viszont erőnket is kiválóan fejleszthetjük, és örömet, mókát csempésznek a mindennapokba. Speciális alkalom a szakkör életében, meghívtuk a felső tagozat osztályaiból az érdeklődő tanulókat, akikkel forgószínpad szerűen cseréltük az eszközöket.
A gerinc egészsége (2018.11.14.)
A mozgató és tartó szervrendszer legfontosabb eleme a gerinc. Fontosságáról kevesen tudnak. Miért kell megőriznünk gerincünk egészségét? Miért káros az ülőmunka? Hogyan lehet egyszerű módon megőrizni, egészségesen karban tartani a gerinc egészségét?
Ez a téma már a kamaszkorban is előkerül, és nagyon fontos, hogy a ygerekek megismerjék miért kell a gerincükre vigyázni. Az ő életükben ez úgy jelenik meg, ha a szüleiknek fáj a dereka, vag ha valamelyiküknek fűzőt kell viselnie. A rendszeres szűrések segítik ezt a munkát, azonban a gyógytestnevelési órák látogatottsága nagyban lecsökkent. Ezért kell olyan mozgásformát is kínálni gyermekeinknek, amivel ezt a gerinc védelmet, ersítést megtanulhatjuk. Természetesen előtérbe kerültek a hátizom erősítő gyakorlatok, ezzel párhuzamosan a hasizmot erősítő gyakorlatok is. Valamint hétköznap használatos mozgásformák ( pl. felülés az ágyban fekvő helyzetből) preventív jelleggel való elvégzése.
Stresszkezelés (2018.10.31.)
A gyerekeknek is alkalmazkodni kell a környezetükhöz, a családhoz, stb.Azonban ők erősebb alkalmazkodásra vannak ítélve, hiszen egy felnőttekkel körülvett világban kell élniük. Ez sokszor állítja őket komoly kihívások elé. Az, hogy a gyermek hogyan birkózik meg a stresszel, milyen stratégiákat sajátít el a gyermekkorban, garantáltan kihatással lesz egész további életére.
Mi a jó és mi a káros stressz? A stressz nem mindig negatív fogalom.A distressz során olyan veszélyeztető környezeti hatások (stresszor) érik a szervezetet, melyek stresszreakciókat eredményeznek. Ezek a hatások nem kontrollálhatóak, negatív érzelmeket (tehetetlenség, reménytelenség) váltanak ki, hosszútávon csökkenti az immunrendszer működését, betegségeket válthatnak ki. (Példa a distresszre: bukás félévkor, sorozatos rossz jegyek, stb.)
Az eustressz az egyén megküzdési lehetőségeit nem haladja meg, az egyén pozitívan értékeli. (Példa az eustresszre: futóverseny, első randevú, stb.)
Minden gyermekre más módon hat a stressz, mindenki más módon mutatja ki, és a feszültségét is más módon vezeti le. Ahhoz, hogy a gyermek élete során boldognak és elégedettnek mondja és érezze magát, a legjelentősebb kihívás számára a stressz kezelése. Annak a gyermeknek, akinek jó a problémamegoldó képessége, jól fogja venni ezeket az akadályokat. Azoknál a gyermekeknél, ahol hiányosságok vannak e téren, könnyebben jelentkeznek a lelki és a fizikai problémák (betegségek).
Jó ötlet a sport, a mozgás bármilyen formája, az alkotó tevékenység, relaxációs technikák, a társas beszélgetések előnyben részesítése a TV és egyéb "figyelemelterelő" eszközök helyett.
A stressz kezelése már a kamaszkorban is feladat. Meg kell tanítanunk gyermekeinknek, hogyan tudják a stresszt kezelni, milyen technikákkal oldhatják iskolai, otthoni és kapcsolati feszültségeiket.
A mozgás igazoltan jó eszköze a stresszkezelésnek. Heti rendszerességgel végzett mozgás igazoltan csökkenti a stresszt, és még fitten is tart. A rendszeres mozgás megszokássá válik, és nem csak testi, hanem lelki egészségünket is megőrizhetjük általa.
Átmozgató foglalkozást relaxációval zártuk.
Az egyensúly (2018.10.17.)
Nem csak a gerendán fontos. Az életünkben is meg kell találnunk az egyensúlyt. Testi, lelki egészségünk, a táplálkozás területén, a játék, az internet, tekintetében is körüljártuk a témát. Tanulóim kipróbálták, milyen nehéz megtalálni ezt az egyensúlyt a vékony pallón, gerendán, majd arról beszélgettünk, hogyan kell ezt a balance-t átvinni a mindennapjainkra. Egyensúly, fegyelem és erő. A női tornában ezek a fogalmak összekapcsolódnak, hiszen ezek segítségére van szükség ahhoz, hogy egy tornász meg tudjon maradni a gerendán, sőt, ott komoly gyakorlatokat is végre tudjon hajtani. A test tartóizmainak erősítése nagyon fontos feladat volt ezen az órán is, hiszen nélkülük nehezen megoldható akár csak az állás is a gerendán. Különböző szélességű és magasságú felületeken álltunk, jártunk, fordultunk. Az ügyesebb, bátrabb tanulók megpróbálták a bukfencet, és a terpesz leugrást is.
Az erő fogalma, fajtáji és fejlesztési lehetőségek (2018.10.10.)
A hétköznapi értelemben az erő egy fizikai képesség, mely az ellenállások legyőzésére képessé tesz bennünket. Az erő fajtái:
Fizikai képességek: erő, gyorsaság, állóképesség, és hajlékonyság.
Az állóképesség főleg a lassú izomrostok meglétéhez és a keringés minőségéhez kapcsolódik, az erő és a gyorsaság a gyors izomrostokhoz és az idegrendszerhez.
Megfelelő edzésmunkával növelhető a kívánt izomrosttípus aránya, mennyisége az izmokban, de mivel a fejlesztés lehetősége véges, egy határon túl valamely képesség csak a másikak kárára fejleszthető.
Ha maximális gyorsaságot szeretnénk elérni, kellenek hozzá megfelelő idegi kapcsolatok is.
A kondicionális képességek alapját képező izomtevékenységre 3 tényező van döntő hatással:
-izomrosttípus, izomrostok száma, keresztmetszete
-anyagcsere (az izomösszehúzódás energiaellátottságának módjai: laktacid, oxidatív), szív - tüdő teljesítőképessége, erek rugalmassága, hajszálérhálózat minősége
-idegimpulzus-felvétel és -leadás minősége.
Általános edzés hatására mindhárom alapvető kondicionális képesség fejlődik.
A gerinc egészsége (2018.10.03.)
A mozgató és tartó szervrendszer legfontosabb eleme a gerinc. Fontosságáról kevesen tudnak. Miért kell megőriznünk gerincünk egészségét? Miért káros az ülőmunka? Hogyan lehet egyszerű módon megőrizni, egészségesen karban tartani a gerinc egészségét? Ez a téma már a kamaszkorban is előkerül, és nagyon fontos, hogy a gyerekek megismerjék miért kell a gerincükre vigyázni. Az ő életükben ez úgy jelenik meg, ha a szüleiknek fáj a dereka, vagy ha valamelyiküknek fűzőt kell viselnie. A rendszeres szűrések segítik ezt a munkát, azonban a gyógytestnevelési órák látogatottsága nagyban lecsökkent. Ezért kell olyan mozgásformát is kínálni gyermekeinknek, amivel ezt a gerinc védelmet, ersőítést megtanulhatjuk. Természetesen előtérbe kerültek a hátizom erősítő gyakorlatok, ezzel párhuzamosan a hasizmot erősítő gyakorlatok is. Valamint hétköznap használatos mozgásformák ( pl. felülés az ágyban fekvő helyzetből) preventív jelleggel való elvégzése).
2018.09.26.
A helyes testtartás fontosságáról már sokat beszéltünk, most egyszerű módszerek alkalmazásával ki is próbáltuk. Mai foglalkozásunkon állásban, ülésben, fekvésben tudatosítottuk a helyes testtartást. A helyes testtartást tanulni kell. A napi 8 órás ülés nem kedvez a helyes testtartásnak. Sokszor már olyan degeneratív elváltozásokat okoz, amelyeket nem lehet már korrigálni. Nem bonyolult a helyes testtartás elsajátítása, csak gyenge törzsizmaink miatt nehezünkre esik azt megtartani. ÍGy aztán gyermekkorban kell elkezdeni a tudatosítását ennek a helyzetnek, és ezeket napi szinten végrehajtani, csak azért, hogy automatizmussá váljon. A divattermékek pl egy rosszul viselt hátizsák súlyos gondot okozhat a tartásban. ÉS kevés szülő fordít erre figyelmet. A törzsizmok megerősítése hát a fő feladatunk, hogy gyermekeink helyes testtartását kialakítsuk, majd megőrizzük.
A táplálkozás és a mozgás összefüggései 2018.09.19.
Mivel jár az, ha több energiát viszünk a szervezetbe, mint amennyit felhasználunk?
Egy fejlődő szervezet számára mennyi a megfelelő kalóriabevitel?
Mikor beszélhetünk anyagcsere zavarról?
Hogyan előzhetjük meg ezt kamaszkorban?
Az egészséges táplálkozás lerágott csont! mondhatnánk. Sajnos nem így van. NApjaink rohanó világában a konyhakész ételek, gyorséttermi "kaják" , a rossz minőségű alapanyagok használata közben újra é újra felmerül az egészséges táplálkozás. A egészséges táplálkozás és a mindennapos testnevelés, mozgás összefüggéseit vizsgáltuk, beszélgettünk róla. A gyerekeknek is nagyon fontos a jó minőségű étel. A súlyproblémák is ebben az életkorban ütik fel a fejüket. Komoly gondot okozva ezzel maguknak és szüleiknek. Az egészségórák fontos feladata, hogy megtanítsa a mindennapos mozgás fontosságára a gyerekeket.
A jelszó az egyensúly. Egyenletes energiaelosztás, egyenletes erőfelhasználás.
Beszélgetés az egészségről (2018.09.12.)
Miért fontos számunkra az egészség? Mit jelent egy tizenéves gyermeknek az egészség? Az egészség a jövő záloga?
A kamaszkorban senkinek nem jut eszében, hogy a jövője, az egészsége saját kezében van. Saját világukat keresve, önállóságukat, saját határaikat feszegetve eszükbe sem jut az egészségükkel törődni. Kivéve, ha támogató, biztató szülői
háttér és iskolai támogatás veszi őket körül. Nem titkolt szándéka ennek a szakkörnek, hogy segítse a kamaszokat az egészségük megőrzésében. A beszélgetés után rögtön kipróbáltuk az új sportszereket, melyeket egy másik
pályázatból nyert el iskolánk.
Az új tanév első foglalkozásain megterveztük a szakkör feladatait. Jó hangulatban teltek az órák. Számos érdekes téma felmerült, melyek kiegészítő anyagként szerepelnek majd a szakkör programjában. Önismereti játékokkal, és témaválasztó játékokkal színesítettük a foglalkozásokat.
2018. Nyári foglalkozások
Heti rendszerességgel került sor a találkozókra, melyen a helyi lehetőségeket használtuk ki. Kipróbáltuk a szabadidős tevékenységeket, melyet családdal, barátokkal egyaránt végezhetünk. Megismertük a városban működő szabadidő sport lehetőségeket. Felkerestük a falabda termet. Kipróbáltuk a tudásunkat. Az iskolai tollaslabda szettet is felavattuk röplufi és tollaslabda játékra is egyaránt alkalmas volt. A kerékpár használata is szóba került, meg kellett említeni a közlekedési szabályok betartását. Az uszodát egész évben használjuk, nyáron viszont a strandokon más szabályok érvényesek, ezeket is tisztáztuk. A gördülő eszközök kipróbálása volt a legnagyobb élmény a gyerekek számára. Saját görkorcsolyákkal, és iskolai gördeszkákkal, rollerekkel végeztünk feladatokat. Számos jó tanáccsal, és ötlettel gazdagodtak a tanulóink, melyek felhasználásával tartalmasan tölthették a nyarat.
Egészségóra 2018. május-június
Májusi óráink az egészségről szólnak. Mi az egészség, hogyan tarthatjuk meg, hogyan előzzük meg a betegségeket. Kiemelt téma a mozgás, táplálkozás, és a megelőzés. Ebben a szűk körben előkerült a nagylétszám előtt megtartott előadás, melynek megbeszélésére most sokkal több idő jutott. A gyerekeknek rengeteg kérdésük volt, melyre az előadás végén válaszoltam. Az előadás közben kérdéseket tettem fel, melyre nagyon sok jó válasz érkezett. Jellemzően a kamasz lányok a testsúly megőrzését, illetve annak csökkentését előirányzó gyakorlatokat és dietetikus tanácsokat szerettek volna megismerni. Örömmel fogadtam az érdeklődésüket, ez a korosztály ugyanis nehezen motiválható. A téma viszont érdekesnek tűnt számukra, így figyelmük végig tartós maradt. Mindenki számára hasznosítható tudást sikerült átadnom, melyet nem csak tanulmányaik során, hanem maguk és családjuk egészséges életmódra nevelésében is felhasználhatnak. A tanév vége felé egyre inkább előtérbe kerültek a nyári szabadidős lehetőségek, és a megváltozott életvitel, és a szabadidő megszaporodása. Az életünkben is meg kell találnunk az egyensúlyt. A nyári időszakot előkészítendő , számos táplálkozási lehetőségről beszélgettünk. A sok gyümölcs, zöldség megjelenése, a saját termesztésű növények fogyasztása került előtérbe. A testsúly megtartását előirányozva felállítottuk a helyes arányokat, hogy a tápanyag és energiabevitel semmiképp ne boruljon fel. Felismerték, hogy a táplálkozás nagyon fontos, hiányállapotok elérésével nem lehet súlycsökkenést elérni, csak az egészséges egyensúly megborulását.
Egészségóra 2018. április
Jóga a mindennapokban, speciális alkalmazások- akrojóga
A tanulóink megismerik a jóga áldásos hatásait. Tudják alkalmazni a hétköznapi életben, az óraközi szünetekben. Elsősorban a helyes testtartás, az energetikai központ használata , a kézmudrák, és a relaxációs technikák hasznosak számukra. A pozitív pszichológia eszközeivel együttesen alkalmazva az érzelmi intelligencia fejlesztésével a lelki egészség megőrzése a cél. A kamaszlányok, bármennyire is szeretik a csendes, zenés jógázást, olykor megkívánják az izgalmasabb gyakorlási formákat. Az erősebb, bátrabb tanulóim az akrobatikus elemeket szívesen alkalmazzák. Akik kis biztatásra szorulnak, vagy az én segítségemet igénylik, azokkal én dolgoztam párban. Az akrojóga elemeivel ezért ismerkedünk ebben a hónapban. A relaxáció tanulása fontos feladata az egészségóráknak, az eddig tanult ismeretek elmélyítése és alkalmazása volt feladatunk ebben a hónapban.
Egészségóra 2018. március
Sokan tapasztaljuk, és tudjuk, hogy a harmóniát, a boldogságot, az életörömöt és a minőségi életet nem kívülről kapjuk, hanem belső világunkban találjuk meg, magunknak kell megteremtenünk. De nem elég, ha mi jövünk rá, a legnagyobb dolog a gyermeket is rávezetni erre, és megmutatni, hogyan találhatnak rá saját útjukra. Az ősi jógarendszerek sok olyan mozgásformát, gyakorlatot használnak, melyek belső világunk megismerését szolgálják, segítik. A gyermekjóga megtanítja:
- Hogyan őrizzék meg a gyermekek nyitottságukat, befogadóképességüket,
- Hogyan érzékeljék teljességében a világot,
- Hogyan kezeljék félelmeiket, szorongásaikat,
- Hogyan vezessék le indulataikat, agresszivitásukat
- Hogyan teremtsenek kapcsolatokat
- Hogyan éljék meg érzelmeiket
- Hogyan építsék ki belső világukat
A mandala jóga egy kör alakzatban végzett jóga gyakorlás, vidám perceket ad a gyakorlóknak. A kooperativitást, együttműködést, emátiát fejleszti. Nagy örömmel alkalmazom a foglalkozásokon.
2018.02.28.
A mai jóga foglalkozáson főként az erősítő hatású testgyakorlatok kaptak hangsúlyt. Hogyan erősít a jóga? Elsősorban a hosszan kitartott, precízen beállított ászanákkal. A jóga a "nyújtva erősítő" mozgásformák közé tartozik. Izmainkkal végzett tudatos munkának jótékony hatása van a testünkre és a lelkünkre egyaránt. A jóga az erősítő gyakorlatai után mindig egy kompenzáló majd egy ellengyakorlatot iktat be a gyakorlásba. A gyakorlatsor tudatos felépítése eredményez egy harmonikus szép testfelépítést.
Így a mai foglalkozás gyakorlatai főként a tartás javítását szolgálták. Az óra végi pihenést ismét a vezetett relaxáció zárta, melyet ma egy különös hangszer hangjával színesítettem. A koshi egy felhangolt szélharang, mely csendes visszafogott hangjával segíti az elmélyülést és a pihenést. A relaxáció végeztével spontán beszélgetés alakult ki a csoportban, nagyon jó hangulatban zárult a nap.
2018.02.21.
A gyermekjóga alapjait ismertük meg a mai órán. A jóga a test, a lélek karbantartására egyaránt alkalmas estgyakorlási lehetőség. A gyerekek számára vonzó ez az új, esztétikus, és varázslatos mozgásforma. Az ászanák gyakorlása jó hatással van az idegrendszerre, a testtatásra, és a belső szervek működésére. A stressz kezelése már a kamaszkorban is feladat. Meg kell tanítanunk gyermekeinknek, hogyan tudják a stresszt kezelni, milyen technikákkal oldhatják iskolai, otthoni és kapcsolati feszültségeiket. A jóga alkalmas arra, hogy mind gyakorlataival, mind relaxációs és meditációs eszközeivel elcsendesítse az elmét, segítse a befelé figyelést, és önmagunk megtalálását, megismerését. Ez a kiváló eszköz immár a gyerekek érdekeit is szolgálja. A megtanult ászanák elsősorban a test gyakorlását teszik lehetővé. Amikor a mozgást a légzéssel összhangban végzik a gyerekek, akkor már közelítünk a jóga felé. Természetesen ez ebben a korban még nem elérhető cél, és nem elérhető feladat. a Mozgás rendszerességét és a magamra figyelést tanítja. A foglalkozások fontos része ebben a korban is a vezetett relaxáció, mely jelentősen hozzájárul a stressz oldásához.
Jóga alapok (2018.01.31.)
A hatha jóga a testgyakorlatokon keresztül harmonizálja az energiát bennünk és tesz egészségesebbé, kiegyensúlyozottabbá.
A mindennapi stressz hatására úgy viselkedünk, mint az ősember a vadállatok fenyegetésére. Izmaink összehúzódnak, testünk felkészül a veszélyre. A hatha jógában ezeket az izmokat megnyújtjuk, a feszültséget pedig eltávolítjuk. A hétköznapokban izmainkba szűrődött piszkot eltávolítjuk magunkból.Miért jógázzunk? Jóga fizikailag, érzelmileg, szellemileg is újjáépít. A gyakran jógázók memóriája jobb, jobban tudnak koncentrálni. Rugalmas ízületeket eredményez, optimalizálja a nyirok- és hormonrendszer működését, fejleszti a tüdőt.Egyensúlyba hozza a bal és jobb agyféltekét, kiegyensúlyozottabbak leszünk. A tanulók figyelmét igyekeztem arra irányítani, hogy a mindennapi életben mennyire fontos a magunkra figyelés, a befelé fordulás és a relaxáció.
Női tornagyakorlatok- sorozatok, egyensúlyi és ügyességi gyakorlatok (2018.01.24.)
Női tornagyakorlatok- sorozatok, egyensúlyi és ügyességi gyakorlatok. Ezekre a mozgásformákra a mindennapi életünk során is nagy szükségünk van. Megjelenik a mindennapos testnevelésben is, sajnos kevesebb hangsúllyal, mint kellene.A női test különleges testgyakorlást igényel. Jó ha korai szakaszban megtanítjuk lányainknak, hogy mely testrészük mire való, és azokat hogyan erősíthetjük, edzhetjük. A női torna kellően erősíti a női szerveket, a női izmokat. A mozgás kecsessége, nőiessége segíti a torna megszeretését. A gyakorlatok kivitelezése nem minden esetben könnyű, ám az alapgyakorlatok mindenki számára elsajátíthatóak némi időráfordítással. A törzsizmok és a karizmok fejlesztésével kezdődnek a foglalkozások, az erőelemek elsajátításával folytatódik, majd az esztétikai elemek használatával végződik. Minden tanítvány számára kellemes érzeteket biztosít egy ilyen jellegű foglalkozás.
Egyensúly-a női szertornában, klasszikus szerek kipróbálása (2018.01.17.)
Nem csak a gerendán fontos. Az életünkben is meg kell találnunk az egyensúlyt. Testi, lelki egészségünk, a táplálkozás területén, a játék, az internet, tekintetében is körüljártuk a témát. Tanulóim kipróbálták, milyen nehéz megtalálni ezt az egyensúlyt a vékony pallón, gerendán, majd arról beszélgettünk, hogyan kell ezt a balance-t átvinni a mindennapjainkra. Egyensúly, fegyelem és erő. A női tornában ezek a fogalmak összekapcsolódnak, hiszen ezek segítségére van szükség ahhoz, hogy egy tornász meg tudjon maradni a gerendán, sőt, ott komoly gyakorlatokat is végre tudjon hajtani. A test tartóizmainak erősítése nagyon fontos feladat volt ezen az órán is, hiszen nélkülük nehezen megoldható akár csak az állás is a gerendán. Különböző szélességű és magasságú felületeken álltunk, jártunk, fordultunk. Az ügyesebb, bátrabb tanulók megpróbálták a bukfencet, és a terpesz leugrást is.
Stresszkezelés jógával (2018.01.10.)
A stressz kezelésére leginkább nagy mozgások alkalmasak, a lendületes, a ballisztikus mozgások. S bár a jóga nem tartozik kifejezetten ezen mozgásformák közé, mégis hatékonyan alkalmazható a stressz kezelésében. A lassú egyenletes mozgások, megnyugtató környezet és a zene, a meditáció, és a relaxáció... mind segíti a stressz oldását, a stressz kezelését, és összességében pedig hozzájárul a stresszmentes élethez. Miért jógázzunk? Mert a jóga fizikailag, érzelmileg, és szellemileg is újjáépít.
A gyakran jógázók memóriája jobb, jobban tudnak koncentrálni. Rugalmas ízületeket eredményez, optimalizálja a nyirok- és hormonrendszer működését, fejleszti a tüdőt. Egyensúlyba hozza a bal és jobb agyféltekét, kiegyensúlyozottabbak leszünk. Különböző hatásfokú gyakorlataival a test rugalmasságát őrzi meg. Segíti a testtartás javítását, és a helyes tartás megőrzését.
2017.12.20.
A stressz kezelése már a kamaszkorban is feladat. Meg kell tanítanunk gyermekeinknek, hogyan tudják a stresszt kezelni, milyen technikákkal oldhatják iskolai, otthoni és kapcsolati feszültségeiket.
A jóga alkalmas arra, hogy mind gyakorlataival, mind relaxációs és meditációs eszközeivel elcsendesítse az elmét, segítse a befelé figyelést, és önmagunk megtalállását, megismerését. Ez a kiváló eszköz immár a gyerekek érdekeit is szolgálja.
A megtanult ászanák elsősorban a test gyakorlását teszik lehetővé. AMikor a mozgást a légzéssel összhangban végzik a gyerekek, akkor már közelítünk a jóga felé. Természetessen ez ebben a korban még nem elérhető cél, és nem elérhető feladat. a Mozgás rendszerességét és a magamra figyelést tanítja.
A foglalkozások fontos része ebben a korban is a vezetett relaxáció, mely jelentősen hozzájárul a stressz oldásához.
2017.12.13.
A mai foglalkozás az állóképesség fejlesztéséről szólt. Legnehezebb feladatnak ez bizonyult, hiszen a tanulók állóképessége országos szinten gyenge, melyet a NETFIT eredmények is jól mutatnak. Ez okozza a legnagyobb megterhelést, és ennek fejlesztése nyújt a legkevesebb élményt a gyerekeknek. A hosszútáv futás valóban nehézséget okoz a kamaszoknak, hiszen türelmük, kitartásuk csökken, testük a hormonális változások hatására lomhább, lassabb lesz. ÍGy aztán a futás gyakorlása igen nagy megpróbáltatást jelent számukra.
Ezért tornatermi játékokkal próbáltam a futó állóképesség fejlesztését megoldani. A játékos versengések is lehetőséget adnak arra, hogy a gyorserő is kellőképpen fejlődjön.
Népszerű volt a bosu (togu) sporteszköz, melynek használatával már megismerkedtek a tanulók a testnevelési órán.
2017.12.06.
Az erő veled van- címmel tartott foglalkozásunkon különböző női erőfejlesztő módszereket ismertünk meg, a hagyományos saját testsúlyos edzés mellett a ma oly divatos HIIT, és TRX módszerekkel is megismerkedtünk.
Iskolánkban különböző pályázatok eredményeként számos sporteszközzel bővült szertárunk. Speciális sportági fejlesztéshez, és általános erősítéshez használatos eszközök is a birtokunkban vannak. Ezek igyekeztem a mai órán megmutatni a tanítványoknak. Nagy örömmel ,és érdeklődéssel próbálták ki ezeket az eszközöket a lányok. Csoportokat alkotva, forgószínpad szerűen dolgoztunk a szerekkel. A tanítványok meglepetten vették tudomásul, hogy az erővel "hadilábon" állnak. Egy kihívást máris összeállítottunk a foglalkozások egészére tekintve: folyamatos erőnléti feladatokkal fogjuk havi rendszerességgel mérni a fizikai erő felmérését.
2017.11.29.
Az első mozgásos foglalkozás neve: Fókuszban a balance: érd el az egyensúlyt. A balance: egyensúlyt jelent. Egyensúly megtartása a hétköznapi életben, a lelki életben, szó szoros értelemben egyensúlyozási képesség. Hogyan érhetjük el gyermekként, hogy egyensúlyban maradjon az életünk? Az iskolai élet, a háztartási munka, segítségnyújtás, különórák, sportfoglalkozások. Vajon mi az elég? Meddig vagyunk terhelhetőek, és meddig esik jól nekünk? Mikor tartsunk szünetet, mikor hagyjuk abba? Mennyi pihenésre van szükségünk? Az egyensúly problematikáját dolgoztuk fel, különböző tornaszereken, sportszereken, kipróbáltuk, hogyan tudjuk megtartani a testünk egyensúlyát. Egyéni és páros gyakorlatokat próbáltunk ki, és kis videókat készítettünk arról, hogy hogyan tudjuk a napi rohanás és az elégséges mozgás egyensúlyát megtartani.
2017.11.22.
A mai foglalkozás az anyagcsere zavarokról, és annakkövetkeztében kialakuló különböző betegségekről szólt. Fontos dolog volt tisztázni, hogy minden táplálékra szüksége van a szervezetünknek, minden táplálékra, de mértékkel. Nem szabad megvonásos diétákba kezdeni csupán azért, hogy néhány kilogrammtól megszabaduljunk. A megvonásos diéta mindig valamelyik tápanyagot hagyja ki a táplálkozásból, s előbb utóbb hiánybetegségek, működési zavarok jelennek meg. Olyan anyagcsere zavarok, mint cukorbetegség, azok kiváltó okai, és megelőzési lehetőségek. A mozgáshiány miatt kialakuló anyagcsere zavarokról, betegségekről esett még szó. A foglalkozásokat ezek után úgy építettem fel, hogy számos mozgásfajtát, sportágat, rekreációs tevékenységet, és stresszoldó eljárásokat ismertessek meg a gyerekekkel.
2017.11.15.
Foglalkozásunk az egészséges táplálkozás témáját dolgozta fel. Az egészéségenek mondott étkezés alapköveit tekintettük át és természetesen szóba kerültek a hiánybetegségek, illetve az anyagcsere zavarok. Szót ejtettünk a tini korosztály és a lányok fő problémájáról: az elhízásról is. Inzulinrezisztensként megosztottam velük saját tapasztalataimat, és kérdéseikre választ is tudtam adni.
A főbb tápanyagokról, testünk építő elemeiről, az energiagazdálkodásról esett szó. Otthoni feladatként kapták a gyerekek, hogy egészséges ételekből , alapanyagokból állítsanak össze egy napi menüt. Úgy, hogy ezeket ki is tudják próbálni. Heti kihívásokat terveztünk, az első kihívás az édesség elhagyása egy napig, valamint táplálkozási napló vezetése egy hétig. A következő hét kihívása a mozgásnapló vezetése lesz.
2017.11.08.
Az alakuló foglalkozás utáni első valódi óránkon az egészségről, és annak megőrzéséről beszélgettünk. Az első kérdés, "mi az egészség?" máris komoly gondolkodásra adott okot, és lehetőséget. Vajon elég csupán nem betegnek lenni, hogy egészségesnek mondhasd magad? A WHO meghatározása szerint nem. A testi, lelki és szociális jólét fogalmát tisztázva, e definíció köré építettük fel az elkövetkező órák tematikáját. Mivel teheted magad egészségessé, egészségesebbé, mit tehetsz meg a mindennapokban, hogy megőrizd az egészséged, boldogan, mosolyogva élhess?
Az egészség megőrzése, és a betegségek megelőzése, és a lelki egyensúly megtartása nagy hangsúlyt kapott. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek időben megismerjék, és felismerjék, hogy mit tehetnek az egészségük megtartása érdekében. Milyen konkrét lépéseket tehetnek ennek érdekében.
Mottónkká választottuk az egészség WHO szerinti megfogalmazását: Az egészség testi, lelki, szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség hiánya.
2017.11.02.
Alakuló foglalkozásunkon köszöntöttem a megjelenteket. Nagy örömömre szolgált, hogy azok a tanulók jelentkeztek nagy számban, akiket tanítok, vagy már tanítottam korábban. Nagy részükkel találkozom a délelőtti órákon is, ezért a foglalkozások anyagát a tanóráimon is tudom alkalmazni, tovább fejleszteni.
Bemutattam a pályázatot, a pályázat részeként a heti rendszerességű egészség órákat, és azok tervezett tematikáját. A tematika tervezésekor figyelembe vettem az életkori sajátosságokat, a gyerekek általános érdeklődési körét, és iskolánk egészségvédelmi profilját, valamint a mozgáshoz szükséges tárgyi feltételeket.Így alakult kia mozgásórák törzsanyaga a gyermekjóga, és a torna, melyeket szabad variációban , váltakozva, nagyobb érdeklődés esetén állandóan tanítok. Szeretném a jógát az iskolai sportéletbe bevezetni, ezért jó alkalomnak találtam az iskolai egészségórákat erre a feladatra.
Szerdai napokon délután 16 órakor kezdődnek a foglalkozások, elméleti és gyakorlati foglalkozások követik egymást.